Många fler skadas i olyckor med ribbåtar

Publicerad 2018-03-27

Det skadas många fler passagerare i olyckor med ribbåtar jämfört med övriga passagerare som åker båt. Därför vill Statens haverikommission att ribbåtsrederierna ses över. Arkivbild, svenska fotbollslandslaget åkte ribbåt i 55 knop i Stockholms skärgård i september 2016. Då skedde ingen olycka.

Statens haverikommission vill att det görs inspektioner hos rederierna som kör ribbåtar. Dessutom begär man en rad ändringar i reglerna, inklusive att skepparnas utbildning ses över och att anmälningsplikten om olycka utökas till alla myndigheter som deltar i räddningsarbete. Bakgrunden är att man misstänker att branschen underrapporterar antalet olyckor, uppger P4 Stockholm.

När Haverikommissionen utredde den allvarliga ribbåtsolyckan i Nacka strand augusti 2016 upptäckte man att samma rederi varit inblandad i en annan allvarlig olycka som inte rapporterats - trots att räddningsinsatsen kring tidigare olyckan omfattade två helikoptrar, polis, kustbevakning och två personer på sjukhus.

Näringsdepartementet föreslås också se över regelverket om att bara skepparen på olycksbåten ska rapportera - och att stoppa möjligheten att bjuda på ”överraskningsresor”.

– Det är oproportionerligt många olyckor med passagerare som skadas i ribbåtssegmentet jämfört med övriga passagerare som åker båt, säger Rikard Sahl, utredare vid Statens haverikommission till P4.

LÄS VIDARE