Nytt matmagasin för män!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-30

Förlaget Egmont prövar ett annorlunda grepp.

Lagom till helgen lanserar Egmont en nytt magasin om mat som bara vänder sig till män.

– Innehållet kommer att vara anpassat för den stora målgruppen män mellan 25 och 45 år, säger chefredaktören Anders Olsson. Det är också de män som väljer att köpa livstilsmagagin och är öppna för olika trender som exempelvis mat och mode.

Tidningen är döpt till Food, premiärnumret är 124 sidor tjockt och omslaget pryds av Paolo Roberto, 39, som även intervjuas på hela åtta sidor.

Roberto har ju bland mycket annat gett ut en kokbok, ”Mina fastrars mat” med italienska specialiteter, och kanske är valet av honom som omslagspojke ett sätt att ange tonen för tidningen?

Finns det någon särskild mat som intresserar just män?

Anders Olsson, chefredaktör.

– En av de ursprungliga tankarna var väl att hitta bra och lättlagade rätter till grupppen män som idrottstränar och andra mer intensivt upptagna män som kanske slarvar med den dagliga maten. Vi vill exempelvis presentera recept på mat som låter sig lagas på 10 minuter, säger Anders Olsson.

– Men det finns ju också stora grupper män som liksom jag själv är intresserade av vällagad mat, som vi lärt oss bland annat av våra föräldrar och genom skolkök. Vi är uppfostrade att dela lika med våra flickvänner och fruar och att vi tar plats i köket är bara naturligt.

 – Vi vill också visa på trender inom hem och kök, skriva om nya snygga köksredskap, presentera proffskockar och roliga amatörer vid spisen, säger Anders Olsson.