Semlor vi minns – och inte minns

Uppdaterad 2019-09-09 | Publicerad 2018-02-07

En semla som wrap blev startskottet. Sedan virala succén 2015 har landets konditorier varje år försökt bräcka varandra i semmelinnovation.
I år lyckades tv-kocken Roy Fares slå igenom med sin nachosemla.
Men hur länge kan vi mjölka trenden och när slutar en semla att vara en semla?

Grädde, mandelmassa och kardemumma – en vinnande kombination som numera går att få i alla möjliga format.

Snacket om nya, galna semmelvarianter har blivit något av en tradition runt årets början, även om trenden är relativt ny. Så sent som 2015 kom Tössebageriets semmelwrap, som utgjorde startskottet för semmelinnovationerna.

Åker snålskjuts

Mannen bakom trenden, stjärnkocken och konditorn Mattias Ljungberg, beskriver hajpen kring wrapen som hysterisk, och tror att många hakat på trenden i hopp om att åtnjuta samma virala draghjälp.

– En del hastar fram nya idéer som mest går ut på att något låter jätteknasigt och slänger ihop något på en eftermiddag. Men det finns inga genvägar, utan du måste ha en bra produkt som är praktisk, prisvärd och god. Sedan hakar väl medier på de dåliga idéerna också, så de åker lite snålskjuts på själva fenomenet, säger Mattias Ljungberg.

konditorn Mattias Ljungberg

Nog för att många försöker rida på semmelvågen, men varje år är det en som blir den otvetydiga snackisen. Den här gången blev det nachosemlan som tv-konditorn Roy Fares tagit fram.

– Det tog verkligen fart. Men grejen är att när Mattias gjorde sin wrap så var det en innovation på ett helt annat sätt. Det var ingen som hade lekt med semlan över huvud taget innan. Alla som gör det nu har någonstans inspirerats av Mattias. Det var som att han öppnade upp Pandoras ask, säger Roy Fares, som driver konditoriet Mr Cake tillsammans med Mattias Ljungberg.

Nachosemla

Efter wrapen kom croissanten, och förra året satte bageri Thimons prinsessemla Nässjö på kartan. I år finns dessutom flera varianter i flytande form.

Läskbutiken Soda Nation på Södermalm i Stockholm lanserade härom dagen en semmelläsk. Kort därefter kom rapporter om semmelöl och nu finns även en semmellikör att beställa på Systembolaget.

Semlan – en het potatis

Roy Fares och Mattias Ljungberg försäkrar att de även fortsättningsvis kommer att baka både klassiska och laktosfria semlor. De har via kommentarsfält förstått att bakverket inte är något som svenskarna tar lätt på.

– Jag kan inte riktigt förstå det. Svenskar är inte så traditionsbundna och kan släppa på mycket annat, men när det kommer till semlan måste det vara på ett visst sätt. För mig är en semla vetedeg, mandelmassa och grädde. Det är kul om man experimenterar lite med formen, så länge smakbilden är densamma, säger Roy Fares.

När det kommer till vad som kan kallas semla eller inte är kollegan Mattias något mer liberal.

– Det finns två vägar man kan gå. Man kan byta ut formen helt och ta med smaken som med nachosen och wrapen, eller så kan man utgå från den klassiska formen med bulle och lock och till exempel smaksätta grädden och fortfarande kalla det en semla, säger Mattias Ljungberg.

Andra innovativa semlor genom åren:

Och här är recept på klassisk semla

Så bakar du originalsemlan

Följ ämnen i artikeln