Galna nyheten: En hamburgare av choklad

Publisert:
Hamburgare av choklad var ett aprilskämt.

Burger King och Delicato lanserade ett samarbete - en hamburgare gjord av choklad – tre dagar före första april.
– Det är inget aprilskämt, det är ju bara den 29 mars, uppgav då Lina Nilsson marknadschef på Burger King.
På första april tog hon tillbaka det uttalandet.

Hamburgerkedjan och kakproducenten lanserade ett nytt samarbete och en helt ny hamburgare - gjord av choklad.

Det var tre dagar före första april - dagen då man faktiskt får luras.

Lina Nilsson, marknadschef på Burger King försäkrade dock sina kunder och att de inte var ute för att luras:

– Det är inget aprilskämt, det är ju bara den 29 mars.

Vit choklad skulle ersätta löken

Alla kan grilla – schyssta tips

ARTIKLAR

Alla kan grilla – schyssta tips

Lök skulle i självaste verket vara vit choklad.

Det var oerhört mycket hemlighetsmarkeri kring den här ”nya burgaren”, till exempelvis när den skulle säljas eller ens gå att grilla.

– Nej, det finns en del saker som inte är helt klara men den kommer att komma ut så fort vi har löst alla bitarna, sa Lina Nilsson.

Hamburgaren, som mest troligen kommer att ätas som en fika eller dessert, är enligt Nilsson stor som en vanlig hamburgare.

”Kanske ändå blir verklighet”

Redan när ”nyheten” lanserades ställde sig många frågande till om burgaren faktiskt skulle lanseras i sortimentet eller om det var en roligt aprilskämt.

Så på första april dunkade Burger King ut ett nytt pressmeddelande: ”Choklad Whopper - ett klassiskt aprilskämt från Burger King och Delicato”.

Då erkände Lina Nilsson:

– Vi såg detta som ett sätt att skoja till det lite och samtidigt bjuda på oss själva men nyheten om Choklad Wopper var enbart ett skämt, säger hon i pressmeddelandet.

Men kunderna tycker att det varken är ett roligt eller klassiskt aprilskämt. Många har reagerat och uppgett att matjättarna gått för långt.

Delicatos marknadschef öppnar dock för att chockladburgaren kan finnas på menyn en dag.

– Vi har tidigare gjort skämt som sedan på konsumenternas uppmaning blivit verklighet. Delicatoasken är det bästa exemplet på det. Så vet vet, efter ett sådant här mottagande kanske även burgaren kan bli verklighet i framtiden.