Bedrägeri ökar med e-handeln

• Riskerna med de enkla betalningsmetoderna • Blir id-kapade

Uppdaterad 2019-07-23 | Publicerad 2019-07-17

Enkla betalmetoder på ­nätet gör också att antalet bedrägerier ökar.

Polisen vill nu att ­företag bakom olika ­betaltjänster tar större ­ansvar för säkerheten.

– Vi försöker påverka ­sådana som Klarna att ­försöka göra det så säkert som möjligt, säger Lotta Mauritzson på Nationellt bedrägericentrum.

Problemet med nät­bedrägerier har ökat stort senaste åren, enligt polisen.

En anledning är att enkla betalmetoder på nätet också gör det enklare för bedragare. Anmälningarna strömmar in om id-kapningar kopplade till e-handelsköp, där varor beställs över nätet i någon annans namn. 

Bara i juni fick polisen in 900 anmälningar, enligt Lotta Mauritzson, brotts­förebyggare på Nationellt bedrägericentrum.

– Bedrägerier har haft en stor ökning de senaste åren. Det ökar fortfarande.

Klarna erbjuder enkla betalningsmetoder som inte  kräver identifiering, något som kan göra det lätt för bedragare.

Bank-ID frivilligt

En aktör som hamnat i fokus är betaltjänsten Klarna som låter det vara frivilligt att alltid använda bank-ID. Kunden måste själv gå in och spärra mot köp utan bank-ID.

Enligt Klarna ska kunden inte behöva hålla reda på ”krångliga lösenord”. Men om någon annan använder en dator eller läsplatta där du är inloggad kan denne snabbt klicka hem en vara utan att behöva identifiera sig. 

Det har också förekommit fall av rena id-stölder genom Klarna då identifiering inte krävts. 

Enligt Polisen har de en dialog med Klarna. Men de kan inte göra något så länge Klarna följer de regler som finns och åtminstone uppfyller de lägsta säkerhetskraven.

– Vi försöker påverka ­sådana som Klarna att för­söka göra det så säkert som möjligt, säger Lotta Mauritzson, brottsförebyggare på Nationellt bedrägericentrum.

Enkelt och smidigt

Nya tjänster prioriterar, likt Klarna, ofta att det ska vara enkelt och smidigt att handla på nätet, menar Mauritzson.

– Där kommer säkerheten lite i andra hand. Framför allt när det kommer till att informera användaren om vilka risker som finns. Här ligger ett stort ansvar på ­företagen tycker jag, säger Lotta Mauritzson.

– Vi tycker generellt, oavsett aktör, att det är bra om man har en extra säkerhet så att man verkligen vet vem som är kunden. Det framför vi till alla, säger hon.

Konsumentverket har i år fått in 74 anmälningar mot Klarna och 150 förfrågningar hittills. Finansinspektionen har fått in 57 klagomål mot Klarna hittills i år. 

Richard Skoog, bedrägerichef på Klarna, svarar i mejl till Aftonbladet att det finns flera sätt att göra säkra betalningar – varav bank-ID endast är ett:

”Vi ser alltid över våra processer vid varje bedrägeriförsök och uppdaterar dem hela tiden, och vi försöker hela tiden ligga ett steg före bedragarna.”

Han poängterar att inget system är helt perfekt och att ­bedragare både är resursstarka och arbetar internationellt, men menar att Klarna genomgående har hög säkerhet:

”Vi försöker hela tiden ligga ett steg före bedrag­arna. Något jag skulle säga att vi allt som oftast lyckas väldigt väl med.”


PODD Så luras du av Bankid-bedragarna – och så skyddar du dig

Bedrägeribrott är ett av Sveriges vanligaste brott – varje år försvinner miljoner kronor och hundratusentals drabbas. I podden Aftonbladet Daily går vi igenom bedragarnas fula knep tillsammans med Lotta Mauritszon från polisens nationella bedrägericenter.

Vi hör även ett autentiskt bedrägeriförsök, där en person ringer upp och utger sig för att jobba på en bank. Bedragaren försöker få sitt offer att lämna ut sitt Bankid – så att han enkelt kan länsa hennes bankkonto.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify

Eller ⬇️ klicka på PLAY-knappen

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln