Så kan virusutbrottet slå mot Netflix

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 2020-03-17

Folk håller sig hemma, undviker sociala kontakter och är uttråkade i coronautbrottets spår.

Ett gyllene tillfälle för strömningsjättar som amerikanska Netflix?

Nej, inte nödvändigtvis, anser analytikern Laura Martin vid investmentbanken Needham, som varnar för att bolagets likviditet kan vara i fara.

Det ser på pappret ut som en möjlighet att tälja guld för Netflix och dess konkurrenter på strömningssidan. När folk undviker restauranger, biobesök och nattliv världen över finns tid över för annat – exempelvis tv-tittande.

Den amerikanska investmentbanken Needham tror ändå att coronapandemin är en förlustaffär, framför allt för Netflix.

Mer tittande betyder nämligen nödvändigtvis inte mer pengar, förklarar analytikern Laura Martin. Dels betalas en fast summa oavsett hur mycket man tittar, dels tror hon att många delar med sig av sina lösenord och låter andra gratistitta. Dessutom finns Netflix redan hos tre av fyra hushåll som strömmar tv i USA.

– Och internationellt tror vi att det finns en stor risk att folk säger upp sina abonnemang. Många länder är i karantän eller har resebegränsningar. Det gör att många timarbetare kommer att fokusera på att betala sin hyra och andra räkningar först innan de betalar för Netflix. En prenumerationsavgift som för två veckor sedan verkade billig kan nu kännas som mycket pengar, då du inte vet när du kan återvända till jobbet, säger hon.

Balansräkningen dålig

Martin säger också att bolagets likviditet kan vara i fara och tror att de snart kan tvingas be investerarna om mer pengar.

– Netflix har en balansräkning som är dålig. De räknade med att förlora tre miljarder redan innan coronaviruset. Och de har bara fem miljarder i kassan. Vi tror inte att det är tillräckligt om omsättningen viker, säger hon.

Konkurrenten Disney+ är betydligt nyare på marknaden och är billigare.

– Prenumerationssiffran kan nog räknas upp, för om du har barn som tvingas vara hemma så vill du ha Disney+ på grund av allt barnmaterial. Men det är inte tillräckligt för att driva upp aktien. För även om det är jättebra för strömningstjänsten, så är nöjesparkerna (som nu är stängda) betydligt viktigare, säger Martin.

Lanseringar skjuts upp?

Tjänsten har lanserats i exempelvis USA och Australien, medan delar av Europa väntas senare i mars och bland annat Sverige till sommaren. I maj är det tänkt att Warners konkurrent HBO Max ska lanseras i USA, i juli är det dags för NBC Universals Peacock.

Laura Martin tror att en del lanseringar kan skjutas på framtiden.

– Men det beror på om man ser det som en perfekt strömningsmiljö och att man tror att folk kommer vara villiga att dra på sig nya kostnader, eller om det är bättre att vänta till covid-19 bedarrat och folk vet om de har ett jobb att gå till, säger hon.

Påverkar produktionerna

Ytterligare en aspekt är att pandemin stoppat inspelningarna av flera tv-serier och filmer.

– Jag tror att det kan bli ett problem om fler folk tittar mer på Netflix, samtidigt som deras bibliotek inte förnyas. Helt plötsligt så känns det som att du sett allt, och du vill ha nytt material – men ingen producerar nytt material.

Ett alternativ skulle kunna vara att köpa rättigheterna till gamla filmer och serier som redan sänts någon annanstans.

– Jag vet inte om du kommer att kunna köpa nytt material nu. De gör de här avtalen i ett eller två år i förväg. Så jag tror inte att folk säljer licenser i helgen för saker som ska visas nästa vecka, säger Laura Martin.