Aktivitetsarmbandet är årets julklapp

Publicerad 2014-11-25

"Symbol för en hälsomedveten konsument"

Aktivitetsarmbandet kombinerar det starka hälsomedvetandet med vår vilja att visa upp vad vi gör i sociala medier.

Det tycker HUI Reserach, som nu utsett armbandet till årets julklapp.

Rörelseaktivitet, puls och sömn. Aktivitetsarmbandet överför information om vad du gör till din mobil eller dator. Sedan får du en bild av hur mycket du rört dig och hur länge du sovit. Informationen kan du dela med andra genom sociala medier.

Armbandet kombinerar hälsotrenden med viljan att dela med sig av bilder och upplevelser i sociala medier. Det menar HUI Research, som utsett aktivitetsarmbandet till årets julklapp. 

Beslutet presenterades på en presskonferens  i morse.

"I aktivitetsarmbandet sammanförs dessa trender och det är därför en symbol för en hälsomedveten konsument som vill dela med sig av sina framgångar till andra", skriver bolaget i en kommentar.

Hemlig process

PR-experten Pelle Strandberg är inte förvånad över valet.

– Man säger ska påverka svensk finns två saker som gäller framför allt annat: Ett är att svenskar älskar innovationer. Två är att det ska finnas ett logisk argument som siffror som motiverar köpet, säger han i Aftonbladet Morgon.

Processen som leder fram till utnämningen är sluten.

– Det är ingen egentligen som vet hur det här går till. Man jobbar utan ett öppet nomineringsförfarande. Det liknar den stora och upphöjda Svenska Akademien när de meddelar vem som ska få Nobelpriset i litteratur, säger Pelle Strandberg.

Bakmaskinen var först

HUI Research har utsett årets julklapp sedan 1988. Då utsågs bakmaskinen till årets klapp. Sedan dess har tekniska framsteg dominerat bland utnämningarna. Under åren har nymodigheter som cd-spelare, internetpaket och tv-spel blivit årets klappar.

För att en pryl ska få utnämningen krävs att det är en nyhet, att den väntas säljas i stort antal och att den representerar samtiden.

Gällande julhandeln som helhet tror HUI Research att den kommer slå rekord - igen. Vi kommer shoppa klappar för hela 68 miljarder kronor, enligt bolagets prognos.

Dyrare klappar

Ett nytt rekord talar även SBAB:s årliga undersökning om julklappspengarna för. Den visar att vi i genomsnitt kommer att spenderna 25 procent mer per julklapp än förra året. I genomsnitt får klappen kosta drygt 800 kronor i år. Den superlåga boräntan är en orsak. Varje lånad miljon har enligt banken blivit tiotusen kronor billigare för alla med rörlig ränta. Det innebär mer pengar att sätta sprätt på i julhandeln.

– Det finns flera anledningar men den största är att räntorna är så pass mycket lägre än föra året. Boräntorna är lägre än någonsin, och eftersom de flesta har bolån med rörlig eller kort bindningstid har det slagit igenom för många redan nu, säger Maria Landeborn, privatekonom på SBAB.

”Folk är mer positiva”

Andra orsaker är att inflationen är noll och jobbskatteavdraget som infördes tidigare i år, som innebär att de som jobbar har lite mer kvar efter skatt. Dessutom har börsen gått upp och många har fått se värdet på sitt sparande öka.

– Folk är mer positiva än i de två tidigare undersökningarna vi har gjort. Sex av tio handlar både på nätet och i butik, och årets julklapp är en typisk klapp som man köper online. Lägger man 800 kronor får man dessutom ett sådant armband, så summan passar in bra, säger Maria Landeborn.

Bildspel: Årets julklapp genom tiderna – kommer du ihåg?