Uppdrag: Vinna tillbaka användarnas förtroende

Julius Bengtsson/TT

Publicerad 2020-01-28

"Det är klart att de senaste årens händelser har påverkat förtroendet för oss", säger Sam Rihani, Facebooks Sverigechef.

Från drömmar om en plattform som binder samman världen – till massiv kritik om valpåverkan och integritetsintrång.

Knappa månaden in i det nya årtiondet tar Facebook nya tag för att återfå användarnas förtroende, en utmaning som plattformens Sverigechef beskriver som högsta prioritet.

– Vi måste säkerställa att det här blir rätt, säger Sam Rihani till TT.

När det nyss avslutade årtiondet summerades av teknikjournalister var det svårt att blunda för den inverkan sociala medier haft på världen. Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg utsågs exempelvis till årets person av Time Magazine 2010 och året efter spreds en protestvåg i arabvärlden där sociala plattformar användes för att mobilisera regimkritiska krafter.

I framgångarnas fotspår följde miljardvinster och en dragningskraft på arbetsmarknaden – teknikjättar som Google och Facebook har länge toppat listor över de mest populära arbetsgivarna. Men efter att flera avslöjanden som bland annat blottat brister i Facebooks arbete med att värna användarnas integritet har glorian hamnat på sned.

– Det är klart att de senaste årens händelser har påverkat förtroendet för oss, konstaterar Sam Rihani, Facebooks Sverigechef.

Öka användarnas kontroll

Men lika uppenbara som bristerna har blivit, lika målinriktat är bolaget att förbättra sig, försäkrar han. Och en del av det arbetet handlar om att öka deras kontroll över vilken information som Facebook eller andra aktörer som finns på plattformen har tillgång till.

Därför lanseras nu en ny funktion som låter dem göra just det. Inom de närmsta veckorna kommer Facebooks över två miljarder användare nämligen uppmanas se över inställningarna för sitt konto. Möjligheterna att begränsa bland annat vem som kan se ens inlägg och vilken information som andra applikationer kan ta del av kommer då att ha utökats.

– Det handlar om 100 procent användarkontroll och transparens för vår del och det här är ett ytterligare steg på den resan, säger Sam Rihani och påpekar att det alltid har varit målet för Facebook.

Men lärdomarna från de senaste åren har visat att bolaget inte har varit tillräckligt tydliga, hävdar han. Användare har därför börjat tvivla på plattformens goda intentioner. Sam Rihani säger till TT att han inte är orolig för att Facebook kommer att tappa användare, men han är ödmjuk inför bolagets utmaningar.

"Ett steg på resan"

– Med storlek kommer ansvar och vi har lärt oss att vi har ett ansvar. Och vi måste fortsätta att säkerställa att inte valpåverkan eller till exempel mobbning sker. Saker som inte är okej någonstans i samhället sker även hos oss och det är vi verkligen dedikerade att lösa. Men jag tror inte att vi har mer eller mindre makt än någon annan.

TT: Vad har du att säga till dem som efter det här initiativet fortsatt tvivlar på Facebook som en säker plattform?

– Vi kommer att fortsätta att göra fler förändringar som gör att användaren får ännu mer kontroll över sin upplevelse och sin data. Det här är bara ett steg på resan mot full kontroll för användarna.

"Måste leverera"

Ett årtionde är slut, ett annat har påbörjats. Men människors grundläggande behov av att kommunicera består, säger Sam Rihani. Att det stålbad som Facebook och andra teknikjättar nu genomgår skulle hota plattformarnas existens tror han inte på.

Siffrorna i bolagets senaste kvartalsrapport tyder på en positiv utveckling, framhåller han och återkommer till betydelsen av arbetet med integritetsfrågor.

– Det här är ett extremt viktigt område för oss, jag skulle vilja säga att det är det allra viktigaste för oss som bolag att säkerställa att det här blir rätt. Vi måste leverera på de saker som vi har åtagit oss att göra för att vinna tillbaka förtroendet. Det är a och o.