”Greta-effekt” bakom mattad Black Friday?

Marc Skogelin/TT

Uppdaterad 2020-01-31 | Publicerad 2019-11-30

Försäljningen över nätet fortsätter att öka under Black Friday-rean – trots omfattande protester mot överkonsumtionens klimatpåverkan.

Men ökningen har börjat mattas av, och en bedömare ser en ”Greta-effekt” som möjlig förklaring.

Black Friday är fortsatt Sveriges i särklass största shoppingdag. Klarna, varifrån omkring hälften av e-handelstransaktionerna genomförs, redovisar en försäljningsökning under fredagen mot föregående år med 14 procent. Ökningen är betydligt mindre än fjolårets, då omsättningen under Black Friday ökade med 31 procent.

I år har i stället störst förändring skett för köpen under måndagen till torsdagen, som ökar i omsättning med 55 procent.

Black Friday har alltmer kommit att utvecklas till Black Week, konstaterar Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

– Nu ser vi de stora ökningarna tidigare i veckan, fram allt på måndagen i år. Det beror delvis på en trend som fortsätter, men också eftersom måndagen inföll på löningsdagen, tror vi, säger Viveka Söderbäck.

Att årets så kallade Black Week inträffade närmare jul än i fjol tros också ha påverkat.

Klimatprotester

Samtidigt som många passade på att shoppa under fredagen hölls klimatprotester på gatorna på flera håll världen över. Den överkonsumtion som många associerar med Black Friday ses som en stor del av problemet.

Enligt en undersökning som Klarna genomförde inför årets Black Friday angav en stor andel att det var viktigt att handla hållbart producerade varor.

– Det är lätt att säga så vid en undersökning, men sedan när man står inför de billigare priserna är frågan hur man faktiskt agerar. Tidigare erfarenheter visar att plånboken oftast styr, tyvärr, säger Viveka Söderbäck.

Betalbolaget Dibs, som undersöker antalet genomförda köp under Black Friday, redogör också för nya rekordnivåer. För femte året i rad ökade antalet köp under Black Friday, men i år endast med sju procent – en tydlig avmattning mot föregående år.

Mattningen beror dels på att det är svårare att växa stort procentuellt när e-handeln i sig växer, men en trötthet hos konsumenterna kring Black Friday tros också vara en del av förklaringen, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs.

– En webbutik hade 12 dagars sammanhängande rabattperiod, så det blir klart ganska tröttsamt för konsumenterna. Det är också en liten överraskning att så många verkar vara rädda för att bli lurade.

Och oron verkar till viss del vara befogad. Statistik från Prisjakt visar att priset endast sänktes med fem procent jämfört med en vanlig dag. På var sjunde produkt ökade dessutom priset, enligt Prisjakt.

Hantera för trovärdigheten

Det ökade fokuset på klimatfrågan kopplat till konsumtion ser Patrik Müller också som en tydlig faktor för mattningen.

– Det kanske är en liten Greta Thunberg-effekt. Det syns också hur man pratar om detta i sociala medier, innan var det "kolla vilket klipp jag gjorde, vad roligt", men nu är det snarare "kan vi inte bara tagga ner lite".

TT: Hur bör handeln hantera det inför kommande försäljningsdagar?

– Det beror på varumärket. Vill man stå för hållbarhet, då måste man hitta ett sätt att hantera detta på för att vara trovärdig, säger Patrik Müller.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln