Så slår krisen mot modebranschen

Helena Wande/TT

Publicerad 2020-03-27

Konkurser är redan ett faktum. Coronakrisen har från en dag till en annan vänt upp och ner på tillvaron för en sedan tidigare utmanad bransch.

Den svenska exportdrivna modeindustrin har växt till en mångmiljardverksamhet och en svensk basnäring. Nu varnar branschen att även många annars livskraftiga företag riskerar att slås ut.

– Den senaste veckan har känts som en livstid, säger Maj-La Pizzelli, en av grundarna av sko- och väskföretaget ATP Atelier (All Tomorrow's Parties).

Den lilla butiken på Södermalm i Stockholm har dragit ner på öppettiderna de senaste veckorna. Maj-La Pizzelli uppskattar nu att en, max två, kunder kommer in varje dag. Aktiviteten i webbshopen har på kort tid halverats. Och med merparten av försäljningen hos återförsäljare utomlands, i USA, Storbritannien och Frankrike – just länder där restriktionerna på grund av coronasmittan är som strängast – har bolaget fått se handeln dyka dramatiskt från en dag till en annan.

– När varuhusen stänger stannar ju 100 procent av försäljningen av. Det är ingen minskning, det är noll, säger Maj-La Pizzelli.

Friskt bolag

Sedan ATP Atelier startades för nio år sedan har det drivits utan lån, utan skulder och med lönsamhet varje år. Under senaste räkenskapsåret låg omsättningen på drygt 40 miljoner kronor.

– Vi är ett friskt bolag på väg uppåt, men det här kan skada oss under lång, lång tid. I vanliga fall gäller att är du duktig på din affär då kan du klara dig. Nu är det bara fritt fall för alla, säger Maj-La Pizzelli.

För trots lönsamheten är marginalerna små och därför har den här krisen snabbt blivit påtaglig.

– Vi fajtas i hela bolaget nu. Vi vänder på varenda sten, ringer runt till varenda leverantör och hyresvärd och alla ber vi om hjälp. Det finns en vilja men det är svårt, alla har sitt.

ATP Ateliers största återförsäljare i Sverige, Åhléns och NK, är hårt drabbade. Modekoncernerna Venue Retail Group och RNB Retail and Brands, som säljer ATP Ateliers produkter på NK, står båda på randen till konkurs.

Drabbar alla

Coronakrisen drabbar alla, stora som små. Modeföretag med etablerade butiksnät har under många år utmanats av den växande e-handeln och krav på omställning mot en mer hållbar produktion. För dem som redan tidigare kämpade med att få ekonomin att gå ihop har coronautbrottet på kort tid inneburit droppen. De senaste veckorna har väletablerade klädkedjor som Joy, Flash och Dea Axelssons ansökt om konkurs. H&M som just nu har tusentals butiker stängda globalt ska se över kostnader och har flaggat för personalneddragningar.

Många bolag vittnar nu om tapp på 70–90 procent i den fysiska handeln, enligt Svensk handel.

– Det är enorma tapp och det är försäljning som inte kommer att kunna tas igen senare, säger Michael Storåkers, styrelseordförande i Rodebjer och A Day's March.

Regeringens åtgärder med korttidspermitteringar, sänkta arbetsgivaravgifter, kostnadsreduceringar för hyror och statliga lånegarantier välkomnas, men tveksamheten om det kommer att räcka är stor.

– Det är överlag för lite och för sent. Med 90 procent tapp i försäljningen så räcker inte de här insatserna för att rädda de 60 000 jobben i branschen, säger Michael Storåkers.

Har krisplan

Hyreskostnaderna är en central del att lösa och där vill Michael Storåkers se konkreta samtal mellan staten, fastighetsägarna och företagen. Han anser också att reglerna för korttidspermitteringar behöver bli tydligare och mer generösa för att omfatta fler.

Hos ATP Atelier har man arbetat fram en krisplan för de närmaste sex månaderna, men det finns en stor oro för hur utvecklingen kommer att fortsätta. Maj-La Pizzelli har inte tappat hoppat ännu. Korttidspermitteringar ser hon som en nödvändig livlina för att undvika att säga upp anställda.

– Stödet som regeringen har presenterat är välbehövligt men frågan är om det kommer att räcka. Även om det senaste innehöll fler rena bidrag och inte bara lån så kommer vi förmodligen behöva mer både från regeringen, men även våra partners. Det här är en tid där vi behöver vara mer kreativa än någonsin, säger Maj-La Pizzeli.