Han har 23 miljoner nätkunder

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-10-09

Sverige är fantastiskt, den skandinaviska marknaden viktig och den höga internetpenetrationen imponerande.

Det säger Jeff Bezos, grundare av nätvaruhuset och e-handelssymbolen Amazon.com, till Ekonomi24 i en exklusiv intervju i samband med sitt Sverigebesök.

Men det enda svenska e-handelsföretag han har hört talas om är Ikea.

Amerikanska näthandeln Amazon har sedan starten 1995 kommit att stå som en symbol för e-handelsföretag världen över, och dess grundare Jeff Bezos har fått såväl legend- som gurustatus och utsågs förra året till en av USA:s rikaste män under 40 år.

Vårens ras i IT-aktier och den rådande e-handelskrisen skonar dock ingen, inte ens hela branschens egen fixstjärna. Aktien har störtdykt på Nasdaq; från toppnoteringen på 106 dollar strax före årsskiftet till runt 30 dollar.

Hittills har Amazon inte presterat mycket annat än förluster och tålamodet börjar nu tryta hos såväl analytiker som investerare som efterlyser siffror, tillväxtmål och gång på gång ställer frågan om när vinsterna kommer. Men frågorna förblir obesvarade.

När slår e-handeln igenom på allvar i Europa och Skandinavien?

- Ur min synvinkel har den redan gjort det, och det hände i de skandinaviska länderna innan det hände någon annanstans. Amazon har idag 23 miljoner kunder världen över, en stor del av dem finns i Europa och Skandinavien. Utvecklingen har redan vida överträffat den ursprungliga affärsplan vi gjorde 1994, då räknade vi inte ens med att ha en miljon kunder i det här läget, säger han.

Lotta Edling/Ekonomi24 (lotta.edling@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln