Utbildningen lades ned – då förlorade Coffe jobbet innan han börjat

Publicerad 2023-10-22

Minna, Malin och Coffe hade bara veckor kvar på sin lastbilsutbildning när dråpslaget kom: Utbildningen läggs ned.

I stället för att vara slutet på arbetslösheten blev hösten en början på oro över framtid och ekonomi.

– Hela min planering har fallerat på en vecka. Det är katastrofalt, säger Christoffer Axelsson Madsen.

Christoffer ”Coffe” Axelsson Madsen har varit arbetslös i drygt ett år.

När hans senaste anställning som lastare på ett åkeri tog slut i augusti 2022 kändes tillvaron hopplös.

Men situationen fick en vändning när han genom Arbetsförmedlingen blev erbjuden en plats på en utbildning till lastbilsförare på Yrkesakademin.

– Jag ville testa något nytt och det är brist på yrkesförare. Det är en stor marknad med många olika sorters jobb. Allt från att stå still på en väg till att åka långfärd genom hela Europa. Det är det som är spännande.

Med bara veckor kvar till utbildningens sista moment fick Coffe, Malin och Minna reda på att utbildningen läggs ned.

När kurserna tog fart kände Coffe att han hade hittat rätt. Studierna gick bra och jobbet verkade roligt.

Han, liksom kursarna Minna och Malin, blev färdiga C-chafförer i augusti och hade bara några veckor kvar till det sista men avgörande momentet: Uppkörning för CE-kortet som behövs för att få köra släp.

Därefter hade han ett nytt jobb som väntade på honom.

– Jag skulle flytta till Jönköping där jag hade fått jobb på ett åkeri. Jag har sagt det hela utbildningen att så fort jag är klar flyttar jag, börjar mitt nya jobb och när jag är ledig ska jag gå och sätta mig på min balkong och se ut över Vättern. Det har varit drömmen hur länge som helst.

”Måste ha CE-kort”

Men den 20 september fick studenterna beskedet att Yrkesakademin har försatts i rekonstruktion och att förarutbildningar i hela Sverige kommer att läggas ned.

– Min blivande arbetsgivare sa bara ”synd, men jag kan inte lösa det, du måste ha CE-kort”.

Av de 18 jobbannonser inom transport i Jönköpings län som nu ligger ute på platsbanken anger samtliga arbetsgivare CE-kort som krav eller ”starkt meriterande”.

Coffe, Malin och Minna säger att de har sökt alla utannonserade jobb som C-chafförer utan napp. De är övertygade om att arbetsmarknaden inte kommer att öppna sig förrän de har CE-kort.

– Alla stora åkerier i Skaraborg säger ”kom med ett släp-kort så är du intressant”, säger Minna.

Minna såg fram emot att komma ut i arbetslivet som lastbilschaufför.

Akut ekonomisk kris

Enligt Yrkesakademin beror rekonstruktionen delvis på en lång tids vikande intäkter på grund av ökade kostnader till följd av inflation och höjda drivmedelspriser.

Men framförallt, menar de, beror problemen på en stor avvikelse i Arbetsförmedlingens anvisningar av antalet deltagare till transportutbildningarna.

– Vi har utgått från att möta Arbetsförmedlingens uppskattade behov av deltagare och anpassat verksamheterna därefter. I verkligheten har antalet anvisade deltagare till utbildningarna varit ungefär hälften av Arbetsförmedlingens uppskattade volym trots att efterfrågan i transportbranschen är mycket stor, skriver Alice Hedin, tillförordnad pressekreterare på Yrkesakademin, i ett mejl till Aftonbladet.

Efter sommaren blev Yrkesakademins likviditetssituation akut och företaget tvingades att agera fort.

Den fjärde september beviljades de rekonstruktion, varpå Arbetsförmedlingen informerades om detta.

Ett par veckor senare stod det klart att en rad utbildningar skulle sägas upp.

– Vi står utan utbildningsleverantör för ett antal viktiga utbildningar på olika orter. Ungefär 700 deltagare berörs, säger Martin Kruse, inköpsdirektör på Arbetsförmedlingen.

Det har varit allmänt känt att Yrkesakademin har haft utmaningar med ekonomin, har ni haft någon beredskap för detta?

– Vi har haft viss beredskap eftersom att de meddelade rekonstruktionen.

Men borde ni inte ha tagit höjd för detta tidigare?

– Det kan vi inte göra. Vi har hundratals leverantörer och alla har ekonomiska utmaningar ibland. I efterhand kan vi säga att det hade varit bra, men vi har inte sådana möjligheter.

Yrkesakademin menar att den största orsaken till deras försämrade intäkter är att ni har fått in för få deltagare till utbildningarna.

– Det antal deltagare vi anger i en upphandling är en bedömd volym. Vi tecknar ramavtal för fyra år åt gången, och det är väldigt svårt att ge exakta prognoser för varje område. I vissa fall har prognoserna stämt överens med verkligheten och i andra fall inte. Men vi är tydliga med att det är en prognos.

Vad gör ni för eleverna i dagsläget?

– Vi försöker att hitta lösningar på individnivå för att hitta en ny väg fram för de arbetssökande. Det kan vara olika lösningar.

700 elever påverkas av att utbildningen lägger ner.

”Frustrerande”

Än så länge har varken Coffe, Malin eller Minna fått erbjudanden om alternativa sätt att avsluta sin yrkesutbildning på.

I stället har de fått grönt ljus att påbörja en tre veckor lång praktik, men de måste på egen hand hitta en arbetsgivare att praktisera hos, vilket ingen av dem har lyckats med.

– Det är dålig respons, vi hade velat ha lite kontinuerlig uppföljning. Det hade lugnat oss. Vi såg ju ett jobb som hägrade där borta, som var nåbart. Det är frustrerande att inte få besked, säger Minna.

För att fortsatt få aktivitetsersättning är de nu skyldiga att söka alla lediga jobb som dyker upp i regionen – och dyker ett jobberbjudande upp kan de inte tacka nej.

– Då funderar jag på varför man har lagt så mycket skattepengar på den här utbildningen för att sedan tvingas jobba med något annat, säger Coffe.

Coffe, Malin och Minna hoppas att de får ett erbjudande om  ett annat sätt att ta CE-kort för att få köra lastbil med släp.

”Vill inte hamna på McDonald’s”

Cirka 700 elever påverkas av det här, kan ni förstå att det är tidskrävande för Arbetsförmedlingen att hitta individuella lösningar åt alla?

– Absolut, men det känns dåligt att de inte kan ge en lite uppdateringar när man själv har så mycket skyldigheter och ska vara så tillgänglig för dem. Jag har mejlat och ringt så många gånger utan att få svar, säger Malin.

Att bekosta körlektioner och uppkörning själv har ingen av de tre kursarna råd med.

Samtidigt knaprar de på sina ekonomiska ramar.

– Jag hade räknat med att få det här jobbet och att jag skulle få min första lön om åtta veckor. Men nu försvinner det och min ekonomi kommer att vara under all kritik. Nu måste jag leta nytt jobb, säger Coffe.

– För mig som har en dotter går det inte ihop ekonomiskt. Samtidigt vill man inte hamna på McDonald’s när man har ett C-kort, säger Malin.