Många företag brister i bomullsansvar

Fanny Hällegårdh/TT

Publicerad 2020-02-13

Bomull – men hur hålbar är den? Arkivbild.

Ikea och H&M hamnar i topp, medan nätjätten Amazon är sämst på att använda hållbar bomull. Redan i år måste företagen gå över till att bara använda sådan bomull, kräver Världsnaturfonden WWF.

För tio år sedan var inte mer än 1 procent av världens bomull klassificerad som hållbar. Den siffran är i dag 21 procent, och under 2020 väntas den stiga ytterligare till 30 procent.

Ändå är det bara 25 procent av den hållbara produktionen som säljs, eftersom tillräcklig efterfrågan saknas.

Flera stora varumärken är på väg mot att använda en större mängd hållbar bomull i sin produktion, men skillnaden mellan företag som tar sitt ansvar och de som inte gör något alls växer. Många fler måste göra mycket mer, slår organisationerna WWF, Solidaridad och Pesticide Action Network fast i en ny rapport.

– Vi ser fortfarande att väldigt många företag, nästan hälften av alla vi frågat ut, inte ens har påbörjat resan med att skapa riktlinjer eller sätta upp mål, säger Daniel Robertsson, chef för samhälls- & näringslivsutveckling på Världsnaturfonden WWF.

Ikea och H&M i topp

För att bomullen ska räknas som hållbar behöver den följa särskilda standarder, exempelvis kan den vara ekologisk, rättvisemärkt eller återvunnen.

Adidas kammar hem förstaplatsen i rapporten. På andra plats hamnar Ikea, som använder sig av uteslutande hållbar bomull, och H&M Group, som endast använder bomull från hållbara källor, lägger sig på en tredjeplats.

En tredjedel av företagen i rapporten, inklusive stora globala varumärken som nätjätten Amazon, skokedjan Footlocker, och klädjättarna Giorgio Armani och Forever 21, får alla noll i rankningen.

– Även ett företag som Amazon kan ställa om utifrån vilka varor och varumärken man väljer att sälja på sin plattform, och med tanke på företagets storlek är det enormt viktigt, säger Daniel Robertsson.

Författarna till rapporten hoppas att efterfrågan på hållbar bomull ska öka. De företag som använder stora volymer bomull uppmanas sätta upp mål om att nå 100 procent hållbar bomull senast 2020. Konsumenterna uppmanas också att göra mer medvetna val och handla från företag som tar sitt ansvar.

Stor miljöpåverkan

Bomull har en stor negativ miljöpåverkan, både när det gäller vattenåtgång och användandet av kemikalier som påverkar den biologiska mångfalden. Därför är omställningen till hållbar bomull väldigt viktig för både människan och naturen, säger Daniel Robertsson.

– Konventionell bomullsodling är väldigt vattenintensiv. Det behövs många gånger otroligt mycket vatten, och ofta är odlingen i konkurrens med andra grödor och sker i regioner där det är problematiskt med vatten.

Anledningen till att inte fler företag tar sitt ansvar i frågan är svårt att dra några generella slutsatser kring, men ofta handlar det om en kostnadsfråga.

– Vi ser tyvärr att många företag inte vill betala mer för hållbar bomull. Tusentals bönder i fattiga länder har ställt om till att tillverka mer hållbar bomull, nu måste de få tillbaka för investeringarna de gjort, säger Daniel Robertsson.