Nordeachefen lovar amorteringsfritt

Olle Lindström/TT

Uppdaterad 2020-04-28 | Publicerad 2020-03-13

Nordeachefen Frank Vang-Jensen. Arkivbild

Nordea ger sina coronakrisande kunder amorteringsfritt på sina lån.

Samtidigt lovar alla banker ta sitt ansvar när myndigheterna häller ut miljarder i finanssystemet.

Men för den krisande hotellbranschen räcker det inte.

– Det vi gör är att vi erbjuder våra bolånekunder som har behov sex månaders amorteringsfrihet, säger Nordeas vd Frank Vang-Jensen till TT.

Dessutom slipper mindre och medelstora företag som hamnar i akut pengabrist amortera i tre månader. Enligt Frank Vang-Jensen finns ingen direkt koppling till Riksbankens och Finansinspektionens beslut att formligen hälla ut hundratals miljarder i finanssystemet.

– Nej, vi tog det här beslutet i torsdags kväll, säger han och motiverar amorteringsbeskedet med att Nordea är den största banken i Norden och därmed har ett ansvar.

Sämre än vanligt

Alla kunder får inte amorteringsfritt. Nordeachefen råder kunderna ta kontakt med banken för att hitta en lösning.

– Om din betalningsförmåga är sämre än vanligt då kommer vi att hjälpa, säger Vang-Jensen.

Hans bedömning är annars att finanssystemet fungerar bra, inte så som under finanskrisen 2008 när pengatransaktionerna närmast stendog när ingen vågade låna ut. Någon sådan tröghet finns inte nu:

– Nej, det tycker jag inte, säger Vang-Jensen.

Öppen fråga

Nordea precis som de andra storbankerna välkomnar myndigheternas mångmiljardpaket. Även mottagarna, företagen, hoppas få hjälp av Riksbankens jättelån, även om det är oklart hur mycket som sipprar igenom till de behövande företagen.

– Det är en öppen fråga. Men jag hoppas att bankerna kan vara konstruktiva och långsiktiga, säger intresseorganisationen Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg.

Den krisande hotellbranschen välkomnar också.

– Men vi behöver förstå hur pengarna ska nå företagen, säger branschorganisationen Visitas vd Jonas Siljhammar.

15 000 jobb

Ytterligare varsel strömmar in, dagssiffran är nu runt 15 000 anställda i hotell- och besöksnäringen inklusive extrapersonal som inte längre behövs, enligt Siljhammar.

– Vi behöver krispermitteringssystem så att staten kan ta över lönekostnaderna, säger Siljhammar som ropar efter riktade stöd till branschen nu.

Daniel Wiberg gissar också att många tjänsteföretag, som besöksnäringen består av, kan få svårare med krediter eftersom de oftare har dåligt med säkerheter att ställa för sina lån.

SEB lovar ta sitt samhällsansvar och se till att företagen verkligen blir hjälpta.

– Det är vår absoluta ambition, men det är klart att vi har vår kreditbedömning att göra, säger SEB:s presschef Frank Hojem.

Nordeachefen resonerar likadant om kreditprövningar:

– Ja, det måste vi göra, det är även för företagets skull, säger Frank Vang-Jensen.