Tio fel på två år – få störningar enligt Swedbank

Publicerad 2014-04-11

I går slogs Sveriges största bank ut i sex timmar.

Bara de senaste två åren har Swedbank internetbanken helt eller delvis slutat fungera vid minst tio tillfällen.

Trots problemen menar banken att kunderna kan lita på deras system.

– Om man slår ut de störningar vi haft är de få eftersom vi driftar dygnet runt, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.

I går kväll vid halv nio slutade Swedbanks internetbank fungera. Kortbetalningar gick inte igenom, det fungerade inte att ta ut kontanter ur automater eller logga in i internetbank via mobil eller dator.

Inte förrän vid kvart i tre på natten gick systemet igång igen för bankens fyra miljoner kunder.

– Vi gjorde en rutinmässig uppdatering av vårt system i går kväll. Då uppstod ett allvarligt fel. Vi har ett backupsystem som ska dra igång så fort det ordinarie systemet får problem. Men helt osannolikt fick backup-systemet också problem, säger Anna Sundblad.

Ingen hackerattack

Det har spekulerats i att felet uppstod efter en hackerattack mot banken.

– Det vill jag helt tillbakavisa, säger Anna Sundblad.

Sedan oktober 2011 har Swedbanks internetbank legat nere helt eller delvis vid minst tolv tillfällen. Ändå menar Finansinspektionen, som sköter tillsynen över bankernas it-system, att incidenterna inte blir fler. Däremot har systemen blivit känsligare.

– It-systemen har blivit mer komplexa över tid. Om man får en allvarlig incident så påverkar det större delar av systemet än tidigare. Därför är det ännu viktigare nu än tidigare att incidenterna hålls på en låg nivå, säger Christer Furustedt, avdelningschef på bankstillsyn på FI.

Lovar kompensera

Swedbank har ännu inte sett vidden av hur haveriet igår drabbade deras kunder.

– Vi har varit i kontakt med vår leverantör . Tillsammans med dem ska vi säkerhetsställa att detta inte ska hända igen. Det kommer ta tid, det är omfattande delar att analysera, säger Anna Sundblad.

Banken lovar kompensera dem som åkt på kostnader på grund av problemen.

– Ring vår telefonbank eller gå in på Swedbankkontor och rikta ett anspråk mot oss så får vi ta ställning till det, säger hon. 

Merparten av era kunder lägger 175 kronor per år för att ha internetbank. Tänker ni se över priset med anledning av de problem ni haft?

– Vi ser ständigt över våra prislistor. Sedan kan jag inte säga om detta föranleder prisförändringar för internetbanken, säger Anna Sundblad.

Följ ämnen i artikeln