Swish-bedragare slår till mot äldre

Kvinna blev av med över 100 000 kronor

Uppdaterad 2019-09-26 | Publicerad 2019-09-25

Personen som ringer från betaltjänsten Swish säger att det gäller ett brådskande ärende.

I själva verket är det en bedragare som är ute ­efter dina pengar.

– De här personerna ­riktar systematiskt in sig på äldre, säger bedrägeripolisen Jan Olsson.

Efter att ha minskat kraftigt sedan förra året ökar nu telefonbedrägerierna igen, enligt polisstatistik som ­offentliggjordes i går. 

Mer än hälften av dem som drabbas av den här ­sortens bedrägerier genom social manipulation är ­äldre eller funktionsnedsatta.

– Bedraga­rna har fått för sig att äldre personer är mer lättlurade, speciellt när de får prata med en fysisk ­person. Och bedragarna ­låter ju tro­värdiga, det har de lärt sig vid det här laget, ­säger Jan Olsson på polisens nationella bedrägericenter.

Jan Olsson arbetar på polisens nationella bedrägericenter.

Nya tillvägagångssätt

De tidigare så vanliga bank id-bedrägerierna har minskat kraftigt sedan toppen förra hösten.

– Som mest försvann 90 miljoner kronor i månaden. Sedan gick det ner till 4 miljoner, säger Jan Olsson.

I stället sker nu en ökning av andra tillvägagångssätt, bland annat där bedragarna på olika sätt utnyttjar betaltjänsten Swish.

– Det finns tre varianter. Det ena är att man ringer och säger att man är från Swish och sedan förmår man den uppringde att lämna ut inloggningsuppgifter till kontot, säger Jan Olsson.

– Den andra varianten är att man bara använder Swish som ett sätt att flytta pengarna från sitt offer.

Den tredje ­varianten ­bygger på att bedragaren kopplar en Swish-app på sin kontantkortstelefon till ­offrets konto och därefter flyttar pengar till en helt okänt person. I steg två tar bedragaren kontakt med personen och säger att pengarna skickats fel och ber att de ska skickas till­baka, men till ett annat nummer än det de kom från.

– Då ska man veta att den som följer uppmaningen, och alltså inte skickar tillbaka pengarna till det nummer pengarna kom från, gör sig skyldig till penningtvätt, säger Jan Olsson. 

Under september har ­polisen i sydöstra Sverige fått in ett stort antal anmälningar om olika former av Swish-bedrägerier. I ett av fallen blev en kvinna i 80-årsåldern av med över 100 000 kronor.

Många har gripits

Hösten 2018 inledde ­polisen en särskild insats för att stoppa telefonbedrägerierna. Samtidigt införde många, men inte alla, nya och säkrare tekniska lösningar för mobilt bank-id. 

Ett stort antal kriminella har gripits och dömts till fängelsestraff. Fler åtal väntar under hösten. 

Men satsningen upphörde före sommaren.

– Sedan dess har vi sett en ökning igen, men inte till de tidigare ­nivåerna. Det är inget ­konstigt. Vi kan inte ha folk som bara ägnar sig åt de här bedrägerierna när vi har 260 000 ­andra bedrägerier att titta på.


Så gör de kriminella för att komma åt dina pengar
 

Betaltjänsten. Bedragaren ­säger sig ringa från Swish, Paypal eller Klarna. Ärendet gäller en obe­tald ­faktura alternativt att det saknas ­täckning för den senaste betalningen. Syftet med samtalet är att lura av dig inloggningsuppgifterna och plundra kontot. Lägg på!
Polisen. Först ringer en person som utger sig för att vara polis och ­säger att det skett ett bedrägeri. ­Sedan säger sig en annan person ringa från banken angående detta. Banken jobbar inte så. Lägg på.
Banken. Bedragaren säger sig ringa från banken. Ärendet kan ­variera, men det är alltid bråttom och kräver att den uppringde loggar in på banken så snart som möjligt. Det kan exempelvis gälla utbyte av bankdosan eller ett påstått bedrägeri. Detta är klassi­kern bland telefonbedragarnas tillvägagångssätt. Men som sagt, ­banken ­jobbar inte så. Lägg på.
Mäklaren. Bedragarna utger sig för att vara mäklare när de ringer till personer som har ­bostäder till salu. Under våren har polisen fått in ett ­antal anmälningar om bedrägeriförsök med detta till­vägagångssätt. Lägg på.
Välkänd butik. Bedragaren säger sig ringa från en välkänd butik angående betalningen för en påhittad beställning. Återigen handlar det bara om att förmå den uppringde att logga in på sin bank. Lägg på.
Skatteverket. Bedragaren säger sig ringa från Skatteverket. Leder samtalet till att den uppringde ombeds ­logga in på sitt bankkonto är det bara att lägga på. Här gäller det dock att ­vara vaksam. Det ­förekommer att Skatteverkets hand­läggare ringer upp om det finns kompletterande frågor kring deklarationen.
Teleoperatör. Bedragarna ­säger sig ringa från telefonbolaget och ­er­bjuder pensionärsrabatt. Som ­vanligt ombeds den uppringde logga in på sin bank. Nyligen åtalades ett ­kriminellt nätverk i Linköping för en rad bedrägerier mot 80- och 90-åringar där ­detta var tillvägagångssättet. Lägg på.
Postkodlotteriet. Bedragaren ­säger sig ringa från lotteriet och frågar efter kortnummer alternativt kontouppgifter för att kunna föra över en storvinst. Lägg på.
Spärrservice. Personen säger sig ringa från ”spärrservice” angående ett pågående bedrägeri riktat mot ditt bankkort. Men det är bara att lägga på. Banken ringer inte upp för att ­spärra kort.

PODD Så luras du av bankid-bedragarna – och så skyddar du dig

Bedrägeribrott är ett av Sveriges vanligaste brott – varje år försvinner miljoner kronor och hundratusentals drabbas. I podden Aftonbladet Daily går vi igenom bedragarnas fula knep tillsammans med Lotta Mauritszon från polisens nationella bedrägericenter.

Vi hör även ett autentiskt bedrägeriförsök, där en person ringer upp och utger sig för att jobba på en bank. Bedragaren försöker få sitt offer att lämna ut sitt Bankid – så att han enkelt kan länsa hennes bankkonto.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify

Eller ⬇️ klicka på PLAY-knappen

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu