Uniqlos grundare: Vi har ingen specifik konkurrent

Uppdaterad 2018-08-25 | Publicerad 2018-08-23

Det anses var H&M:s nya konkurrent.
Men Uniqlos grundare Tadashi Yanai håller inte med:
– Vi har ingen specifik konkurrent.

Lagom till löning öppnar det japanska klädmärket Uniqlo den 24 augusti dörrarna till sin första butik i Sverige i Stockholm.

Efter över ett års tids förberedelse är det äntligen dags för Uniqlos första butik i Norden.

– Vi hade kunnat välja Norge. Stockholm är en av de mest influensrika städer. Enligt mitt perspektiv är det här en otrolig butik, säger Tadashi Yanai, grundare av Uniqlo, under en pressträff.

”Respekterar Ikea”

Det japanska klädmärket växer så det knakar och är, om allt går Uniqlos väg, om några år större än H&M.

Faktum är att märket har inför lanseringen i Sverige jämförts som japanska H&M och den svenska jättens största konkurrent.

Men det vill inte Yanai kännas vid. Som tidigare har sagt ser han inte H&M som en konkurrent.

– Vi har ingen specifik konkurrent utan konkurrerar med flera branscher. Jag respekterar till exempel både H&M och Ikea här i Sverige, säger han.

Det japanska klädmärket Uniqlo öppnar i morgon. Arkivbild.

Fokuserar på funktion

Yanai har i stället en förhoppning om att de olika klädmärkena kan få draghjälp av varandra.

Uniqlos kläder har beskrivit som hållbara basplagg till lägre pris. De allra flesta kollektioner går igen säsong efter säsong. På frågan om hur grundaren ställer sig till att det öppnar upp för att billigare kedjor kan kopiera deras kläder svarar Yanai inte direkt på frågan. I stället säger han att H&M satsar på mode medan Uniqlos profil har mer fokus på funktionella och tidlösa plagg med en modetwist:

– Målet är inte att jaga mode.

Men med klädbutikens centrala läge i hörnet Hamngatan och Kungsträdgården lär Uniqlo synas.

Kan bli fler butiker

Butiken tar plats i det så kallade Sverigehuset och är packade med kläder fördelade på fyra våningar och drygt 1 500 kvadratmeter.

Namnet på butiken är inget mindre än Kungsträdgården. Vilket kan tyda på att det kan bli fler butiker i Stockholm.

”Kanske det, vi ska först se hur det går här”, säger en representant under pressvisningen.

Grundaren uppgav dock i en tidigare intervju med DI Weekend att det inte finns någon plan för en stor omedelbar expansion i Norden.

“Den första butiken ska bli framgångsrik till att börja med. Vårt fokus är att få kunderna att återvända," säger han till tidningen.