SEB varnar för bedragare

Uppdaterad 2017-09-04 | Publicerad 2017-08-31

SEB varnar nu sina kunder för bedragare som försöker lura till sig säkerhetskoder över telefon. De riktar särskilt in sig på äldre personer.
– Det är bedrövligt att gamla människor ska behöva råka ut för det här, säger Frank Hojem, presschef på SEB.

Polisen har den senaste tiden fått in många anmälningar mot personer som uppger att de ringer från banker och vill kontrollera om du som kund utsatts för ett bedrägeri.

Ringer på natten

Nu går också banken SEB ut och varnar sina kunder för bedragare som ringer sena kvällar och nätter – och försöker lura på sig kundens säkerhetskoder. De riktar särskilt in sig på äldre människor, säger SEB:s presschef Frank Hojem.

– Det är bedrövligt att gamla människor ska behöva råka ut för det här. När man blir uppringd mitt i natten ska man lägga på. Vi frågar aldrig efter koder över telefon, säger han.

Lyckas bedragarna komma över koderna kan de också komma åt pengar på kundens konto. Hittills rör det sig bara om ett fåtal drabbade, enligt Frank Hojem.

– Om man drabbas för vi en dialog med kunden om vi kan ersätta förlorade pengar. Ibland finns det också tekniska möjligheter att stoppa misstänkta överföringar som vi hela tiden utvecklar, säger han.

”Betrakta koder som värdehandlingar”

Viktigast är dock att vara på sin vakt.

– Man ska aldrig lämna ut sina koder till någon. De ska man betrakta som om de vore värdehandlingar, säger Frank Hojem.

Följ ämnen i artikeln