Viktiga datum för skatteåterbäring

Deklaration: Så kan du få skattepengarna redan i april

avGustaf Larsson

Publicerad:
Uppdaterad:

Snart är det dags att förbereda för årets skatteåterbäring.
Digital brevlåda, skattekonto, inkomstdeklaration - här är allt du behöver veta inför deklarationen 2020.

Deklaration 2020: Här är dagarna att hålla koll på

  • 27 februari: Digital brevlåda. Detta är sista dagen för att skaffa digital brevlåda för att hinna få sin deklaration utskickad digitalt. Skaffar du digital brevlåda efter det eller inte alls, behöver du vänta på pappersdeklarationen, och det kan i värsta fall dröja till 15 april innan den kommer (även om e-tjänsten där du kan deklarera öppnar tidigare än så för alla, även de som inte har digital brevlåda).

  • 4-11 mars: Deklarationen skickas ut. Detta datum skickas e-deklarationerna ut som till de som hade tecknat en digital brevlåda senast den 27 februari.

  • 12 mars: Kvarskatt. Om du fick ditt slutskattebesked i december och hade skatt att betala ska din inbetalning vara bokförd på Skatteverkets konto senast detta datum.

  • 13 mars–15 april: Fysiska deklarationer skickas ut.

  • 17 mars: Här öppnar deklarationen på skatteverket.se och i appen.

  • 31 mars: Sista dagen att deklarera digitalt för den som vill få sin skatteåterbäring innan påsk.

  • 7–9 april: Pengar betalas ut för dem som godkänt digitalt utan ändring senast 31 mars.

  • 4 maj: Inkomstdeklaration 1. Din inkomstdeklaration för inkomståret 2019 ska finnas hos Skatteverket senast vid midnatt. Har du sålt din bostad, värdepapper eller är företagare ska en bilaga lämnas tillsammans med deklarationen.

  • 9-12 juni: De som inte fått sina skattepengar i april får utbetalningen mellan den 9 och 12 juni. Det vill säga de som deklarerat senast den 4 maj.

Här är några av de viktigaste datumen för företagare:

  • 17 januari: Du ska ha betalat in preliminärskatt, arbetsgivaravgift, avdragen skatt och arbetsgivardeklaration. Detta återkommer sedan en gång varje månad under hela året.

  • 26 februari: Du som redovisar aktiebolag eller förening per helår och har haft EU-handel under beskattningsåret ska ha skickat in din momsdeklaration. Har du moms att betala ska den vara betald.

  • 1 juli: Inkomstdeklaration två och tre på blankett ska skickas in.

  • 13 juli: Du som deklarerar på blankett ska ha skickat in momsdeklarationen för aktiebolag och föreningar om du redovisar per helår. Har du moms att betala ska den vara betald.

  • 15 juli: Omkring detta datum skickas de första besluten om fastighetstaxering ut till dig som är fastighetsägare och har skaffat digital brevlåda.

  • 17 augusti: Momsdeklarationen ska vara inskickad för ditt aktiebolag och din förening om du redovisar per helår och via e-tjänsten. Har du moms att betala ska den vara betald.

Foto: STEFAN GUSTAVSSON /SvD, JONAS EKSTRÖMER / TT
Deklaration 2020 – här är allt du behöver veta.

När kommer skatteåterbäringen 2020?

Någon gång i dagarna runt den 7–9 april kan många räkna med att få sina pengar. Med andra ord strax före påsk.

Det är den grupp som har deklarerat digitalt, har uppgivit sitt bankkonto och inte gjort några tillägg eller andra ändringar som kan ha dessa datum i beräkning.

De allra flesta kan dock räkna med att få sina pengar i juni, strax före midsommar. Någon gång mellan 9 och 12 juni kommer pengarna för de som deklarerat senast 4 maj.

Viktigt inför deklarationen

  1. Registrera bankkonto. En viktig faktor för att få pengarna tidigt på året är att ha anmält bankkonto dit du vill ha din skatteåterbäring. Skatteverket uppger att runt 800 000 människor ännu inte har gjort detta på sitt skattekonto för inkomståret 2019.

  2. Kontrollera uppgifter. De förtryckta uppgifterna på din deklarationsblankett ska vara korrekta. Om inte, ska du kontakta den som har anmält uppgifterna till Skatteverket, som i de flesta fall är ens arbetsgivare. Om du till exempel har bytt bank är det viktigt att kontrollera att det är rätt uppgifter ifyllda.

  3. Skaffa digital brevlåda. För att få ta del av deklarationen och få pengarna snabbare, är det ett måste att ha en digital brevlåda. En sådan skaffar man via bland annat Skatteverkets hemsida, och här kan du läsa om vad som skiljer de olika brevlådorna åt.

  4. Missa inget viktigt avdrag. Det finns mängder av avdrag att göra, men vad man själv har rätt till att dra av kan vara en djungel att förstå. För att få en bättre överblick kan du läsa vår artikel där samtliga avdrag finns listade.

Ta mig till enkäten – klicka här.

.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM
MER OM MIN EKONOMI