Lyxbåt – om svensken själv får välja

Jens Bornemann/TT

Publicerad 2020-02-01

Eldriften är på gång. Men ännu är båtbranschen akterseglad av bilindustrin.

I stället är det fortfarande bensindrivet, stort och lyxigt som är hetast till sjöss.

– Vi är lite saktfärdiga, det får vi nog erkänna, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Båtbranschens miljökonsekvenser har varit ett allt hetare diskussionsämne de senaste åren. Men efter satsningar på till exempel miljövänligare toaletter och bottenfärger har det inte gått lika fort på motorsidan.

Trots att allt fler tillverkare börjat visa upp eldrivna alternativ var bara omkring 50 av fjolårets omkring 20 000 sålda nya båtar i Sverige elbåtar. I stället är det bland de riktigt dyra och lyxiga båtarna som försäljningen ökat mest, enligt den preliminära statistiken för 2019.

"Liten bransch"

Det är ett tecken på att köpekretsen fortfarande är rätt konservativ, konstaterar Mats Eriksson, som är vd för båtbranschens riksförbund Sweboat.

– Trycket från konsumenterna har inte varit särskilt högt, förvånansvärt nog. Man har börjat köra elbil, men sedan vill man ha sin bensinmotor ändå, säger han.

– Det är nog mycket av gammal vana. Men vi är också en ganska liten bransch, utan stora resurser för forskning och utveckling. Så vi tar rygg på bilbranschen rätt mycket.

Styrpulpetbåtar i 5–6-metersklassen är fortfarande storsäljarna på marknaden. Men försäljningen ligger ungefär på ungefär samma nivå som 2018. I stället ökade försäljningen av stora båtar – över åtta meter långa – med omkring 10 procent under 2019.

Bland annat såldes omkring 300 motorbåtar och 100 segelbåtar med en prislapp på över två miljoner kronor.

Bättre räckvidd

Alternativen för den som vill ha ett mer miljövänligt båtliv har dock blivit fler och fler, bland annat säljs allt fler elmotorer till mindre båtar. På båtmässan i Göteborg, som öppnar för allmänheten på lördagen, finns även flera stora motorbåtar med eldrift utställda.

Med inspiration från bilbranschen har den tekniska utvecklingen dessutom gått väldigt snabbt. Både hastigheten och räckvidden för de eldrivna båtarna har ökat markant.

– Jag hoppas att efterfrågan kommer att öka. Och ju mer efterfrågan, desto mer måste vi i branschen vässa klorna, säger Mats Eriksson.

– Vi måste självklart gå i bräschen, men vi vågar kanske inte riktigt ta investeringarna förrän det finns en efterfrågan.

Följ ämnen i artikeln