Ny bedrägerivåg på sociala medier

Uppdaterad 2018-07-30 | Publicerad 2017-08-07

När du skriver en fråga på en myndighets eller ett företags Facebooksida riskerar du att bli kontaktad av en bedragare som vill komma åt ditt Bank-ID.

Ställer du en fråga på en myndighets eller ett företags Facebooksida riskerar du att bli nästa offer.

Nu härjar en ny bedrägerivåg på sociala medier, där bland annat Försäkringskassan har drabbats.

– Hela grundkonceptet är att de vill komma åt inloggningen till ditt Bank-ID, säger Jan Olsson, förundersökningsledare på Polisens nationella bedrägericenter.

Tidigare har det varit vanligast med mejl- eller sms-utskick där bedragare försöker få folk att lämna ut sina inloggningsuppgifter till Bank-ID.

Men under de senaste månaderna har polisen uppmärksammat ett nytt tillvägagångssätt, där ärendena har ökat under sommaren.

När du ställer en fråga eller uppger att du har någon form av problem på en myndighets eller ett företags Facebooksida ser bedragarna det och kontaktar dig via telefon.

”Lätt att bli lurad”

De säger att de ringer från myndigheten eller företaget och att de ska hjälpa dig med problemet. Sedan frågar de vilken bank du har och uppmanar dig att uppge ditt Bank-ID.

– Det här beror inte på att Bank-ID är osäkert på något sätt. Det beror på att du blir lurad att lämna ifrån dig dina uppgifter, säger Jan Olsson, förundersökningsledare på Polisens nationella bedrägericenter.

Enligt honom har flera personer den senaste tiden blivit lurade när de har skrivit inlägg på Försäkringskassans Facebooksida.

– Folk är stressade och har mycket att göra. Då är det lätt att bli lurad, säger Jan Olsson.

Inte bara ekonomisk vinning

Om bedragarna får tillgång till ditt Bank-ID och kan logga in i din internetbank kan de ladda ner fler mobila Bank-ID:n till sina egna telefoner för att på sätt ha kontroll över dina konton.

Men det är inte bara dina konton som bli länsade på pengar om bedragarna får tillgång till ditt Bank-ID. Då kan de bland annat också ändra dina uppgifter till Skatteverket eller ta bort dig ur olika kösystem.

– Det behöver inte alltid vara ekonomisk vinning när man id-kapar någon. Vi har också sett exempel där folk utger sig för att vara en politiker och använder alias för att tycka till på nätet.

Polisen samarbetar med Bank-ID och diskuterar hela tiden hur systemet kan bli säkrare.

Undvik att lämna ut uppgifter

– Finns det åtgärder som gör det svårare för någon att lämna ut uppgifter behöver vi titta på det för att optimera säkerheten.

Det allra säkraste sättet att skydda dig mot bedrägerier med syftet att komma åt ditt Bank-ID är att inte lämna ut dina inloggningsuppgifter.

– Du ska aldrig lämna ut dina Bank-ID-uppgifter till någon som begär det på nätet eller på något annat sätt. Skulle du vara det minsta osäker och du tänker att det kanske är Försäkringskassan eller banken som mejlar dig, kontakta dem och fråga. Säger de att de inte har gjort det, lämna då inte ut uppgifterna.

Så skyddar du dig mot Bank-ID-bedrägerier

  • Skydda dina inloggningsuppgifter och koder, Bank-ID kan jämföras med en fysisk legitimation. Du ska endast använda din säkerhetskod i Bank-ID-appen.
  • Kontrollera mot vilken tjänst du loggar in, det står högst upp i din Bank-ID-app.
  • Kontrollera noggrant i din Bank-ID-app vad du skriver under.
  • Logga aldrig in någon annan person med ditt Bank-ID.
  • Aktivera notiser för Bank-ID-appen och var uppmärksam på dessa. De skickas ut när någon beställer ett nytt Bank-ID i ditt namn. Om du får en notis utan att själv ha beställt, kontakta genast banken och spärra dina Bank-ID:n.
  • Hämta aldrig ut ett eget Bank-ID till någon annans dator eller telefon.
  • Tänk på att inte skriva information som kan läsas av alla på företags publika Facebooksidor. Skicka i stället ett privat meddelande till företaget. Bankerna kontaktar aldrig dig och ber dig logga in. Om du blir kontaktad av ett företag, be om att få återkomma och ta kontakt med dem via deras officiella kanaler.

Källa: BankID