Klart: Wish och Postnord överens om Kinapaketen

Uppdaterad 2019-07-01 | Publicerad 2018-06-15

Det har blivit billigare att handla saker på Wish.

Nu blir det billigare att shoppa från Kina igen. Åtminstone från Wish.
E-handelsgiganten har kommit överens med Postnord om ett nytt system för att hantera momsen på Kinapaketen.

Det enorma inflödet av billiga prylar och kläder från främst Kina fick till slut Postnord och Tullverket att tröttna. Inte minst eftersom knappt någon betalade moms på paketen.

Den 1 mars slog man därför till och införde en avgift för att hantera momsen på alla e-handelsförsändelser från utlandet, vilket över en natt gjorde paketen avsevärt dyrare.

Från 14 juni

Men nu har det blivit billigare igen. Postnord har tillsammans med e-handelsplattformen Wish hittat en lösning där momsen tas ut direkt vid köpet. Den trädde i kraft 14 juni.

– Det gör det betydligt billigare för konsumenten samtidigt som vi kommer att slippa en krånglig och manuell hantering av en stor andel av alla försändelser som kommer utifrån EU:s tullunion, säger Peter Hesslin, chef för Solutions på Postnord Sverige, i ett pressmeddelande.

Många försändelser från Kina har blivit kraftigt försenade sedan Postnord införde sin momshanteringsavgift. Men med det nya systemet lovar man att de som handlar på Wish nu kommer att få sina varor snabbare.

Försvinner inte helt

Avgiften, som i de flesta fall ligger på 75 kronor per paket, försvinner dock inte helt, säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman till SVT.

– Den nya avgiftens storlek varierar med volymen, baserat på hur mycket svenskarna handlar, så det går inte att säga exakt hur stor den blir. I vilket fall kommer den att vara betydligt lägre än 75 kronor.

I nuläget är det alltså bara Wish som hoppat på det nya systemet. Försändelser från andra leverantörer kommer tills vidare hanteras enligt reglerna från 1 mars.

Men Postnord hoppas att fler internationella e-handlare ska ansluta sig till den nya lösningen.

– Det skulle gynna den växande e-handeln samtidigt som fler konsumenter kan handla till betydligt lägre kostnader och känna sig trygga med att momsen är hanterad, säger Peter Hesslin.

Följ ämnen i artikeln