Psykologen: Så jobbar du bäst hemifrån

Viktigt att ha kontinuerlig kontakt med ditt team

Uppdaterad 2020-03-13 | Publicerad 2020-03-12

Allt fler jobbar hemifrån för att minska spridningen av coronavirus.

Allt fler jobbar hemifrån på grund av coronaviruset.
Skönt, tycker vissa.
Men andra känner sig allt för isolerade i hemmet.
Här ger psykologen Oskar Henrikson sina bästa tips.

Flera företag uppmanar sina anställda att jobba hemifrån i stället för på kontoret de närmaste två veckorna för att minska spridningen av coronavirus.

Här går vi igenom allt du behöver veta både för att jobba så effektivt som möjligt – men också för att klara av ensamheten.

Vad ska man tänka på när man jobbar hemifrån?

Det viktigaste är att du har kontinuerlig kontakt med ditt team, säger psykologen Oskar Henrikson.

Han berättar att en hel del studier tyder på att behovet av tydliga mål ökar med virtuella arbetsgrupper.

– Om man har ledningen långt borta har man mer behov av tydliga förväntningar och mål. Annars blir man lätt förvirrad och det blir svårare att fatta beslut, säger han.

Därför är det en bra idé att hålla sina möten via videolänk, i stället för att bara chatta eller prata i telefon.

– När vi inte kan se varandra kan vi missa betydande information.

Du vågar kanske inte skriva till chefen att hennes eller hans idé är dålig. Men om ni ser varandra kan man ändå få fram sådant med hjälp av exempelvis kroppsspråk.

– När vi ser varandra kan vi kommunicera med helt andra nyanser, säger Henrikson.

Spelar arbetsplasten någon roll för produktiviteten?

Det kan den göra.

Hemmet är redan så associerat med fritid att det kan bli svårt att ställa om. Sitter du i sängen och jobbar kan din kropp tro att du ska sova, och sitter du i soffan vill du kanske automatiskt sätta på Netflix.

– Ungefär 45 procent av allt vi gör på en dag gör vi på rutin, så det lätt bli att hela kroppen associerar olika platser med olika saker. Samma sak när du på kvällen ska lägga dig i sängen du jobbat i hela dagen – då kan det bli svårt att somna.

Han rekommenderar därför att man har en tydlig arbetsstation i hemmet. Det kan vara ett speciellt rum, eller i alla fall ett skrivbord som signalerar ”jobb”.

 ”När vi inte kan se varandra kan vi missa betydande information”, säger Oskar Henrikson.

Vad är positivt med att jobba hemifrån?

En del upplever att det är mycket lugnare och att man inte blir lika störd om man jobbar hemifrån.

Det finns även studier som pekar på att vi kan bli mer produktiva när vi sitter hemma.

– Men de flesta personerna i de här studierna väljer ändå att gå tillbaka till jobbet, trots att de var mer produktiva hemma. Vi är ju sociala varelser och behöver sociala relationer, säger Henrikson.

Därför poängterar han att det är viktigt att stämma av med kollegorna under dagen – när många nu ofrivilligt tvingas stanna hemma.

– Kolla regelbundet av läget med dina kollegor, hur har alla det i sin isolering?

Tio tips för att jobba effektivt hemma

Företaget Pricerunner har halverat arbetsstyrkan på kontoren. Här ger företagets vd Nicklas Storåkers tio tips för hur du jobbar effektivast hemma:

1. Identifiera vilka uppgifter du måste få gjorda

Gör en lista i slutet av varje arbetsdag med ett par uppgifter som ska göras under morgondagen. Det kan vara något kortare på 1-3 saker. Se till att få dessa gjorda direkt på morgonen för att både komma igång och ha en plan för dagen.

2. Ställ in dig på jobb

Gör dig redo för jobbet som vanligt. Ät frukost, klä på dig och gör dina vanliga morgonrutiner. Pyjamas och badrock är de största hoten mot produktivitet och kreativitet.

3. Identifiera distraktioner och eliminera dem

Distraktioner är ett klick bort på en dator eller telefon. Jobbar du hemma är de lättare att falla tillbaka på än på jobbet. Identifiera dina distraktioner, som Youtube, Facebook, nyhetssidor och liknande och acceptera att du helt enkelt får blockera dem eller radera de apparna under den här tiden.

4. Skapa ett jobbutrymme

Du behöver en dedikerad arbetsplats hemma. Ditt sovrum eller vardagsrum är ofta dåliga val, då din hjärna förknippar dem med annat än jobb. Har du inte möjlighet, eller redan förberett, ett arbetsrum är ett rent och undanplockat köksbord ett bra alternativ. Är andra familjemedlemmar hemma behöver du vara tydlig med att du behöver arbetsro.

5. Undvik besök från vänner och familj

Under arbetstimmar ska hemmet vara en no-go-zon för familj och vänner i så stor utsträckning det går. Ibland kan du behöva vara väldigt tydlig med det för att få arbetsro.

6. Var online och tillgänglig

Kolla mailen, var online på jobbets chattverktyg, slå på ringsignalen på din telefon (men slå av onödiga notisljud). Se till att vara tillgänglig även när du är hemma.

7. Ta en promenad

Det är lätt att fastna i jobbet, särskilt om du jobbar hemma. Se till att komma ut på en halvtimmes promenad varje dag för att röra på dig.

8. Planera lunch i förväg

Det är förvånansvärt lätt att glömma bort mat när du jobbar hemma. Se till att ha matlådor förberedda eller rester från gårdagen som du snabbt kan göra i ordning när det är lunchdags.

9. Skjut upp hushållsarbete

Tvätt, disk, dammsugning och liknande är inget du ska ägna dig åt under arbetstimmar, punkt. Även om du är hemma ska det vara glasklart för såväl dig som eventuell partner.

10. Fira på fredag eftermiddag

Fredagseftermiddagar får vara lite mer avslappnade även hemma. Spela hög musik, gör lite popcorn, ät en kaka eller drick en Coca Cola.

PODD Coronaviruset är en pandemi – vad händer nu?

I dagens avsnitt pratar vi om hur coronaviruset blivit en pandemi och hur länge det kan pågå. Gäst är Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln