Iphone – besvikelse till succé på tio år

TT

Uppdaterad 2018-07-30 | Publicerad 2017-06-30

Apples dåvarande vd Steve Jobs avslöjar i september 2007 att priset på den första Iphone kapas, för att få fart på de svaga försäljningssiffrorna.

För tio år sedan började Apples första Iphone säljas i världen.

Men starten för telefonen som kunde styras med ”bara fingrarna” blev knackig.

Hundratals fans köade utanför Apples så kallade flaggskeppsbutiker i USA när Iphone släpptes den 29 juni 2007. Med sig hade de campingstolar, paraplyer och de minst 499 dollar (omkring motsvarande 5 000 kronor i dagens penningvärde) som den första Iphone kostade. De mest hängivna i New York hade i flera dagar trotsat regn och åska för att lägga vantarna på mobilen när den skulle släppas.

Ett knappt halvår tidigare, i januari, hade den ikoniske vd:n Steve Jobs presenterat produkten.

Iphone 3GS och Iphone 4.

Den nya mobilen lockade med en tvåmegapixelkamera, accelerometer (som ”upptäcker när användaren har vänt enheten från stående till liggande skärmbild”) och en ”imponerande 3,5-tumsskärm”, enligt det svenska pressmeddelandet.

Svaga försäljningssiffror

Men mest skröt Apple om pekskärmen, som gjorde att ”användarna kan ringa samtal genom att helt enkelt peka på ett namn eller nummer”, och dessutom med ett inbyggt ”elegant pektangentbord” för ”SMS-tillämpning”. 2007 gick halva mobilen hos konkurrenter som Blackberry och Nokia åt till minimala tangentbord med fysiska knappar, i alla fall i de modeller som riktades till företagsanvändare.

Trots hajpen blev den första Iphone inledningsvis inte den försäljningssuccé som många hade trott. De två första dagarna såldes förvisso 146 000 telefoner – men analytikerna hade räknat med 500 000.

– Affärsmodellen för Iphones första år var en katastrof. Vi svängde och kom på hur vi skulle göra år två, säger Tony Fadell, en av utvecklarna, till Reuters.

Tvingades sänka pris

För att få fart på försäljningen kapades priset på den dyrare 8-gigabytesvarianten med 200 dollar, vilket tvingade Steve Jobs att be besvikna tidiga kunder om ursäkt, och erbjuda dem 100 dollar att köpa Appleprodukter för.

Iphone 5S och 5C.

Men sedan vände det för Iphone. Business Insider konstaterar att lanseringen av Iphone vände mobilmarknaden upp och ned. Visst hade det funnits bärbara musikspelare (inte minst Apples egna Ipod), apparater som kunde surfa, och självklart även kameror och mobiler tidigare. Men Iphone kombinerade egenskaperna, och gjorde dem tillgängliga för den breda massan.

Året därpå fixade Apple en del av Iphones brister, när Iphone 3G släpptes, med stöd för 3G-data, gps och möjligheten att köpa appar. De följande årens uppdateringar har bland annat inneburit vassare kamera, större skärm och nu senast vattentäthet.

Mycket av det som Iphone var tidig med, exempelvis sättet att navigera med fingrarna på skärmen, köp och installation av appar och sättet att surfa på mobilen, är nu självklarheter.

Iphone 6 och Iphone 7 Plus.

Största produkten

Magasinet Time konstaterar att Iphone även ändrat teknikindustrin på fem olika sätt. Den har åtminstone bidragit till att datorförsäljningen dalat, telefonioperatörerna bytt fokus från röstsamtal till data, att videotjänster tvingas fokusera på mobilt tittande, att dataspelstillverkare satsat på mobiler och hälsomarknaden, genom att samla in data.

Även om Apple tappat marknadsandelar och där blivit omsprunget av Samsung, och hotet från kinesiska tillverkare tornar upp sig allt större, är Iphone fortfarande Apples viktigaste produkt, och Apple är världens högst värderade företag.

Eller som Apples nuvarande vd Tim Cook sammanfattade det, när företaget förra året avslöjade att man nått milstolpen en miljard sålda telefoner:

– Iphone har blivit en av de viktigaste, världsförändrande och framgångsrika produkterna i historien.

Med pekskärm, tvåmegapixelkamera och en funktion som kände av när du vände mobilen släpptes den första Iphone för tio år sedan. Arkivbild.

Följ ämnen i artikeln