Black friday 2018 – Aftonbladet sänder live

Black friday: Så maxar du fynden

Uppdaterad 2019-11-14 | Publicerad 2018-11-21

Nu är det dags för reafesten Black friday. Ibland kan det vara svårt att navigera rätt bland alla röda prislappar.
Aftonbladet guidar dig genom rean i vår stora livesändning i fredag, kl 12.00–18.00.

OBS! Den här artikeln har tidigare innehållit ett liveflöde som inte längre stöds av vår nuvarande sajt. Övrig text i artikeln kan fortfarande innehålla syftningar till det flödet.

Under senare år har Black friday exploderat i Sverige – både på nätet och i fysiska butiker. Förra året rekordshoppade svenskarna för fem miljarder kronor under ett endaste dygn.

Inför dagen årets Black friday, som med all säkerhet kommer att slå alla tidigare rekord, har varningar om falska reor och sluga knep kommit från flera håll. Men räds inte.

Aftonbladet är här för att hålla din hand genom rean, och sänder live hela dagen. Allt för att du ska kunna behålla så mycket som möjligt av din färska lön i plånboken.

– Det blir en sex timmar lång livesändning där vi hoppas hjälpa våra tittare och läsare att göra bra fynd, men också att de ska lära sig att lägga upp en budget, vilka köp man inte ska göra och hur man undviker att bli lurad, säger Jenny Ågren, producent för sändningen.

Förutom nyttig konsumentupplysning kommer Oscar Hagman på Prisjakt att finnas med i studion, och upplysa om plötsliga prisras i realtid.

De senaste veckorna har en hel del kritik lyfts mot Black friday. Självklart kommer frågor om köphets och klimat också att beröras under sändningen, och du kan som läsare bidra med tankar och ställa frågor i vår chatt.

– Det är inte så att vi uppmanar folk att köpa vissa produkter, eller att folk ska shoppa ihjäl sig, utan vi försöker att vara så neutrala och balanserade som möjligt. Vi har bjudit in personer som ska utgöra en motvikt och prata om vad man kan göra för de pengar man inte lägger på att shoppa, säger Jenny Ågren.

Samtliga programledare från Lyxfällan kommer att finnas på plats i studion, och en modeexpert tipsar om hur man fyndar hållbara basplagg på rean.

– Black friday är också bedragarnas högtid och vi ska prata om hur man skyddar sin identitet, säger Jenny Ågren.

För den som är nyfiken på de nya smarta högtalarna kommer Aftonbladets egen teknikexpert Peter Petterson att finnas på plats och testa Google Home.

En reporter kollar pulsen på stan, och så blickar vi mot USA och kollar galna klipp från det ökända Black friday-kaoset som brukar uppstå där.

– Tanken är ju också att det ska bli en rolig och underhållande sändning att titta på, samtidigt som våra tittare får smarta tips och inte känner sig lurade. Konsumentjournalistik när den är som bäst, hoppas vi på, säger Jenny Ågren, producent.

Några av gästerna under Aftonbladets Black friday-sändning:

  • Peter Pettersson, teknikexpert 13.00 + 15.30
  • Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter 16.15
  • Carin Blom, Postnord 16.00
  • Oscar Hagman, Prisjakt (hela sändningen)
  • Sophie Nilsonne, HUI, Årets julklapp 12.45
  • Nina Campioni - modeexpert 13.15
  • Lyxfällan programledare 14.00 + 16.45
  • Claes Olsson, reporter sociala medier
  • Sandra Johansson, SvD:s reporter på plats i New York 15.15

Varorna som sänktes mest procentuellt 2017:

  • Aktivitetsarmband 78%
  • Externa hårddiskar 50%
  • Fjärrkontroller 45%
  • Playstation 4 43%
  • X box one 40%
  • PC datorer 40%

Populäraste kategorierna på Prisjakt under helgen (2017):

  • Mobiltelefoner
  • Hörlurar
  • Tv-apparater

Källa: Prisjakt

Låt dig inte luras

Det kan vara lätt att dras med i köphysterin och sluta tänka kritiskt när allt har röda prislappar och människor omkring en rycker i det mesta. Men tänk efter innan du handlar, eftersom det ibland inte är öppet köp på reavaror.

Försök att tänka efter om du verkligen behöver eller vill ha den här varan – eller om det bara är rabatten som är så lockande?

Och framförallt, har du jämfört och sett efter så att den verkligen är billigare? Enligt Konsumentverket händer det att butiker höjer priset på varor innan en rea för att sedan få dig att tro att det är en jätterabatt.

Flera av Konsumentverkets granskningar av reklamkampanjer har visat att de innehållit priser som påstås vara lägre än ordinarie pris utan att faktiskt vara det.

Kanske kan det vara en god idé att ta ett varv i butiken någon vecka innan Black Friday och försöka lägga på minnet ungefär vad saker och ting kostar då. Eller använda en prisjämförelsesajt på nätet där man kan se varornas prishistorik.

Rea och nedsatt pris – det här gäller:

Rean måste pågå under en begränsad tid.

De varor och tjänster som reas måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Det är alltså inte tillåtet att till exempel ta in ett tillfälligt parti tv-apparater och sälja dem på rea.

Det är inte tillåtet att höja priset på en vara innan rean startar och sedan locka med rea på den. Då är det ju inte ett ordinarie pris. Reapriserna ska vara väsentligt lägre än butikens normala pris på varorna och tjänsterna.

Det är inte okej att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris.

Det är absolut förbjudet att göra reklam för ett erbjudande som inte finns på riktigt, där butikens syfte är att sälja på dig en dyrare produkt.

Källa: Hallå Konsument

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu