Modeveckan ställs in – inte hållbar nog

Jenny Rydberg/TT

Helen Preutz/TT

Publicerad 2019-07-01

Visning av Naim Josefi på Berns på Stockholms modevecka 2017. Arkivbild.

Höstens modevecka i Stockholm ställs in.

Anledningen är att branschen inte har nått tillräckligt vad gäller hållbarhet och digitalisering enligt organisationen Swedish Fashion Council (SFC).

"Fashion Week, liksom modebranschen i stort, står inför stora utmaningar för att möta de krav på hållbarhet, innovation, relevans och tajming som ställs i dag. Mängder av framtidsrapporter visar på detta, ändå befinner sig branschen i limbo som påverkar svensk modescen i fel riktning," skriver SFC:s vd Jennie Rosén i ett pressmeddelande.

– Flera modehandlare har haft det tufft ett tag. Det beror på en mängd olika saker. En faktor är att fler handlar från utlandet, en annan faktor är att trenden med slit och släng har gått ner. Fler vill handla hållbart, säger Michael Cronholm, operativ chef på analysföretaget HUI Research.

Nätet allt viktigare

16 procent av klädförsäljningen sker i dag över internet.

– Det krävs att företagen hänger med i digitaliseringen och arbetar med både sina digitala kanaler och fysiska butiker för att göra sig så attraktiva som möjligt, säger Michael Cronholm.

Företagen behöver vara tydliga med sitt hållbarhetsarbete för att locka kunder, tror Michael Cronholm.

– Det handlar mycket om att hitta hållbara lösningar och att inte vara rädd för att vara innovativ. De flesta svenska klädkedjorna arbetar med hållbarhet, men det gäller att presentera det för kunderna på ett bra sätt och att bygga in det i varumärket.

Stockholm bortvalt

De största svenska modeaktörerna har sedan länge valt bort den svenska modeveckan till förmån för utländska motsvarigheter. Till exempel valde svenska Acne att visa sina kollektioner vid modeveckan i Paris i slutet av juni.

Vid förra omgången av Stockholms modevecka deltog bland andra Hope, House of Dagmar och Stylein.