Maten i fokus på framtidens mack

Tobias Österberg/TT

Publicerad 2020-02-17

Allt fler elbilar rullar runt på Sveriges vägar. Det ställer nya krav även på landets bensinmackar.

Större ytor, bättre matsortiment och smidiga laddalternativ ska locka kunder när kedjorna nu genomför ett historiskt stort förändringsarbete.

Sväng in på avfarten, parkera, tanka upp bilen och sedan i väg efter ett par minuter. Så ser ett traditionellt besök ut på en bensinmack. Men när tankslangen i stället byts ut mot en elkabel blir förutsättningarna annorlunda, något som sker i allt högre takt.

Branschorganisationen Bil Sweden har tidigare slagit fast att 2020 blir året då laddbara personbilar får sitt rejäla genombrott på den svenska marknaden. I år bedöms bilar med eldrift öka till 30 procent av alla nyregistreringar vilket sätter spår hos Circle K, Preem med flera aktörer.

– Det är det som är högst upp på vårt bord i dag. Merparten av laddningen kommer att ske i hemmet eller på arbetet. Detta till skillnad från nu när 100 procent av tankningen sker inom vår bransch. Det här betyder stora förändringar för vår affärsmodell, säger Johan Söderberg, ansvarig för drivmedelsprodukter vid Circle K.

Ofrivilligt förlängda tider

I nuläget har bensinmackskedjan 300 fullservicestationer runtom i Sverige varav 60 av dessa i nuläget har laddningsplatser. Om fem år är därför målsättningen att möjligheten ska finnas vid hälften av alla stationer.

Hos konkurrenten Preem handlar det i nuläget om ett 20-tal av nästan 500 stationer.

Men ofrivilligt förlängda besökstider när elbilar ska laddas ställer nya krav, bland annat har Circle K inlett ombyggnationen av flera butiker utifrån detta.

– Det blir ett större fokus på att bli ännu bättre gällande mat, såväl korvar, smörgåsar som vegetariskt. Vi tar ofta efter trender från USA där man äter allt fler måltider utanför hemmet. Vi tror att det kommer till Sverige också och vi vill att man ska besöka oss utifrån flera skäl än att fylla på bilen. Vi vill så att säga kunna erbjuda energi både till kropp som bil, säger Johan Söderberg.

– Den stora laddningen sker i hemmet och på kontoret. Vi pratar om en liten del som handlar på vägen. Behoven att ta en rast, äta något kommer dock att finnas och bekvämlighet för kunder kommer att vara viktigt, annars väljer man att ladda någon annanstans, säger Patrik Johansson, chef för stationsverksamheten vid Preem.

Blickar mot Norge

Från svenskt håll har man dessutom valt att blicka västerut, mot Norge. Landet har globalt sett varit ledande när det gäller elbilsförsäljning och drygt fyra av tio bilar som såldes 2019 var just elbilar.

Det finns dock utmaningar. Ytmässigt måste man ta höjd för att såväl bensinpumpar som elkablar ska få plats.

– Även så långt fram som 2040 kommer vi ha behov av en kombination eller mix av drivmedelsutbud. Möjligheterna att bygga ut ser ändå rimliga ut, sedan handlar det om att få till tekniken med en bra betallösning för elen liksom flöden in i våra system. Det här är ett ben till som adderas vilket är en utmaning, säger Patrik Johansson.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu