Matbutikerna inför nu digitala kvitton

Uppdaterad 2018-05-29 | Publicerad 2018-05-25

Nu börjar papperskvittona fasas ut. Matbutikerna Hemköp och City Gross har infört digitala kvitton.

Nu ska papperskvittona i matbutikerna fasas ut.
Både Hemköp och City Gross har redan infört digitala kvitton.
Övriga matkedjor ligger bara steget efter.

Det skrivs ut 1,7 miljarder papperskvitton varje år, enligt branschorganisationen Svensk Handel.

Det motsvarar 60 000 träd.

Nu ska det bli betydligt färre – och mindre slängda kvitton i papperskorgen. De första matbutikerna, Hemköp och City Gross, har precis infört digitala kvitton, som Computer Sweden var först med att rapportera om.

– Det har varit på gång länge. Hela branschen jobbar för att hitta ett kundvänligt sätt för digitala kvitton, men det är utmaningar att få fram på ett bra sätt, säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Får själv välja typ av kvitto

Både den tekniska och lagrättsliga biten har gjort att livsmedelsjättarna börjat införa de digitala kvittona enbart till deras bonuskunder.

– Utveckling för att alla kunder ska få tillgång till digitala kvitton får framtiden utvisa men det kommer vi säkert att se framöver för att göra miljöbesparningar, säger Axellie.

Hos Hemköp är kundens kontokort kopplat till deras bonusprogram. Kunden måste dessutom aktivt välja på ”mina sidor” på företagets hemsida om den vill ha digitalt kvitto.

– Då kommer istället ett mejl med kvittot och kvittot lagras även på Mina sidor.

När kunden sedan betalar med sitt kort kommer det inte upp något papperskvitto. Skulle kunden ångra sig går det att få papperskvitto i alla fall.

– Om du vill ha det kan du be om det och då kommer det vanligt papper.

Matbutikernas främsta anledning till att kvittona nu också går mot en digitalisering är miljön men också en kostnadseffektivisering.

– Vi vill minska pappersförbrukningen och spara på miljön. Vi vet i dag att våra kunder har visat indikationer om att de tycker att papperskvitton är onödigt, säger Pontus Andersson, chef för marknad och e-handel på Bergendahls Food som äger City Gross.

Kan få papperskvitto i efterhand

Hos City Gross däremot får kunder framöver ta ett aktivt beslut vid varje köp om de vill ha ett papperskvitto eller inte. Det gäller både i bemannade kassor och vid självbetjäning.

Däremot är det bara deras förmånskunder som har rätt till digitala kvitton.

– Om du inte vill ha ett kvitto skrivs inget kvitto ut. Men om du kommer på att du vill ha kvittot kan vi skriva ut det. Det måste vi enligt lag, säger Andersson.

I dagsläget är kvittona sökbara i upp till två år.

– Vi behöver veta vilken dag, gärna ungefärlig tidpunkt och vad det var för produkt som man köpt. Än så länge kan vi söka upp till två år men vår ambition är att öka ut det med tiden och primärt för garantivaror, säger Peter Berggren, projektledare för City Gross kundupplevelseprogram.

City Gross medlemmar får likt Hemköps ett mejl med det digitala kvittot. Kvittot finns även på företagets sajt och app.

Flera matbutiker på gång

City Gross och Hemköp var först ut - men övriga matbutikskedjor ligger bara steget efter och jobbar på egna lösningar med digitala kvitton.

Willys, som har samma ägare som Hemköp, har också bedrivit en testverksamhet på Willys kunder med digitala kvitton. Willys valde dock en annan väg än Hemköp.

– Vi hade som ambition att gå ut med digitala kvitton innan sommaren men Willys var inte helt nöjda med den här lösningen som Axfoods it-avdelning tagit fram. De vill skruva på det lite till och kommer med sina digitala kvitton lite senare. Förmodligen någon gång under hösten, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

Även Coop och Ica är intresserade av digitala kvitton och utreder sin väg framåt.

– Vi håller på och titta på hur vi ska kunna implementera digitala kvitton ur ett miljöperspektiv och kostnadseffektivitet. Det finns ingen tidsplan utan vi utvärderar olika alternativ, säger Åsa Sandberg, kommunikatör på Coop.

”Vi kommer att erbjuda digitala kassakvitton framöver. Tidpunkten är inte bestämd”, skriver Ica som svar.

Lidl däremot avvaktar i dagsläget eftersom företaget inte har något lojalitetsprogram.

– Ofta är digitala kvitton kopplade till lojalitetsprogram. Men vi tittar på det. Vi vill också gärna undvika papperskvitton och utskriver så långt det går, säger Petra Whitehead, pressansvarig på Lidl.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln