Axfood höjer utdelningen

Fanny Hällegårdh/TT

Publicerad 2020-02-06

Matbutikskoncernen Axfood ökar vinsten i det fjärde kvartalet förra året, och höjer nu utdelningen.

En stark tillväxt och fler nya kunder till butikerna förklarar det förbättrade resultatet.

Axfood, med butikskedjor som Willys och Hemköp i portföljen, redovisar ett rörelseresultat för fjolårets fjärde kvartal på 487 miljoner kronor för fjolårets fjärde kvartal, ett vinstlyft på 14,6 procent jämfört med året innan.

Utdelningen höjs också från 7 kronor ett år tidigare till 7,25 kronor.

– Vi avslutar det fjärde kvartalet på ett bra sätt, som stänger ett framgångsrikt helår. Framför allt har vi en tillväxt i våra kedjor som är över 6 procent. Jämför man den med hela marknaden är vår tillväxt betydligt bättre och vi tar tydliga marknadsandelar, säger vd:n Klas Balkow till TT.

Fjolåret gick bra inom såväl lågpriskedjan Willys och Hemköps butiker och alla Axfoods varumärken.

– Vi har haft en väldigt fin utveckling för Willys under det senaste året och vi har stärkt vår kundbas med flera nya kunder som hittar in. Hemköp har också visat en stark tillväxt, vilket har drivits av att vi har fått flera handlare anslutna till kedjan.

Enligt rapporten ökade Axfoods e-handel mer än marknaden, och växte med 30 procent för helåret. Tillväxten i e-handeln för branschen i stort var 21 procent, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels index.

– Här är vi i en fas där vi investerar för framtiden, både när det gäller det digitala kundmötet och logistikinvesteringar där vi just nu jobbar med gemensamma e-handelsplocklager. Dessa investeringar kostar, och det syns också i vårt resultat, säger Klas Balkow.

Axfood räknar med att investera upp till 1 miljard kronor under 2020. Under året öppnas också 5-10 nya butiker.