Får ofta paket försent – skyller på Postnord

Uppdaterad 2018-05-24 | Publicerad 2017-11-10

Var tredje person person får inte sina paket i tid - skyller på Postnord.

Var tredje person som e-handlar får ofta inte paketet i tid, visar en ny mätning av Aftonbladet/Inizio.
De allra flesta skyller på Postnord.
– Problemet är mycket större än att bara titta på transportören, säger Erika Ahlqvist, chef för distribution på Postnord Sverige.

Vi handlar som aldrig förr på nätet och beställer hem grejer. 97 procent uppger att de handlat någon gång på nätet under det senaste året, enligt en ny mätning från Aftonbladet/ Inizio.

Men var tredje person uppger dessutom att de inte får leveransen i tid.

Anledningen? För de allra flesta – Postnord.

– Upplevelsen som kunden har är att varorna inte levereras i tid vilket på sikt undergräver förtroendet och är något som vi måste komma till rätta med, säger Karin Nelson, analyschef på Inizio.

Kunderna: Är alltid problem

De allra flesta kunder, 62 procent, uppger att varorna som de beställer i normala fall kommer fram i tid. Men en tredje del uppger att varorna ofta kommer sen.

Den kategori som tycker att förseningarna är allra värst är ungdomar upp till 30 år. Den åldersgrupp som dessutom beställer allra mest på nätet. Nästan hälften av dom uppger att de ofta eller ibland får försenade varor. De beställer varor på nätet någon gång i månaden.

När de tillfrågade i öppna svar får beskriva vad felet beror på anger en majoritet att det är Postnords fel.

”Beställer jag med DHL eller Schenker kommer varorna alltid i tid. Men beställer jag med Postnord är det alltid problem. Antingen kommer det fram försent eller är skadat”, skriver en kund.

En annan kund skriver: ”De dumpar posten lite här och var hos oss. Ibland i en brevlåda hemma hos någon flera mil bort.”

”Klart det blir fel ibland”

Postnord dras sedan tidigare med ett lågt förtroende hos sina kunder.

Bolaget hanterar nämligen i snitt 400 000 paket per dag.

– För det första är det väldigt tråkigt när våra kunder tycker att vi inte gör ett bra jobb. När det gäller e-handel är det lite mer utmanande. Från beställningspunkten finns det flera parter som är inne och jobbar i det här och det är inte alltid lätt för kunden att se var det drar ut på tiden. Det är klart att det blir fel ibland, säger Erika Ahlqvist, chef för distribution på Postnord Sverige.

Förutom Postnord uppger ett fåtal att de haft problem med sina leveranser från DHL. En del kunder klagar även på långa leveranstider för beställningar från exempelvis USA och Kina.


Rustade inför julhandeln

Erika Ahlqvist menar att det i många fall inte är transportörernas fel att varorna inte levereras i tid. Det kan lika väl ligga hos beställaren som tar lång tid på sig.

Men är det så att ni verkligen mäktar med det ökade e-handelstrycket?

– Det är inte bara förseningar hos transportören. Det är svårt att säga i generella termer, säger Ahlqvist.

Enligt Karin Nelson på Inizio spelar det här ingen roll - vem som bär skulden:

– Inte ur kundens synvinkel. Om de beställer en vara och inte får den så är det illa.

Postnord förväntar sig ”vansinniga volymer” inom e-handeln inför jul. Postnord uppger dock att man rustat för den kommande anstormningen.

– Vi har fler ombud, fler antalet leveranstjänster, ibland levererar vi på kvällar och helger för att få ut allt gods. Vi tar in mycket julvikarier, 2500–3000 extra anställda, fler fordon och mer transporter, säger Erika Ahlqvist.

Så gjordes undersökningen: Den är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 16 år och äldre som handlar på nätet. Undersökningen omfattar 1061 intervjuer under perioden 27 – 31 oktober, 2017 och är genomförd som en webbundersökning.

Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu