Bensinupproret ansöker om demonstration i Stockholm

Planerar även sammankomster på parkeringsplatser

avAdam Westin

Den första demonstrationen stoppades när de inte hann få tillstånd.

Nu har det mycket uppmärksammade Bensinupproret 2.0 ansökt om att demonstrera i Stockholm den 31 maj.

– Vi vill att det ska gå till Rosenbad, säger grundaren Janne Berglund.

”Bensinupproret 2.0” är på allas läppar. När Aftonbladet skrev om Facebook-upproret för en vecka hade de drygt 100 000 medlemmar – tidigt på onsdagsmorgonen passerade de en halv miljon.

– Det är ingenting vi ens hade kunnat drömma om. Det är väl så att den här frågan har väckt så mycket ont blod ute i landet, och det är därför det varit sådan enorm anstormning, säger Janne Berglund som startade gruppen för en månad sedan.

Gruppen protesterar mot drivmedelsskatterna på cirka 60 procent och det allmänt rekordhöga priset på bensin och diesel – som fortsatt stiga. I måndags steg kedjornas rekommenderade riktpris med 20 öre till 16,89 kronor för en liter 95-oktanig bensin.

1 av 2 | Foto: PRIVAT
Janne Berglund, 69, ligger bakom gruppen ”Bensinupproret 2.0”.

Ska träffas vid stormarknader

På lördag klockan 13 planerar man att hålla sina första sammankomster, på större parkeringsplatser utanför stormarknader i Stockholm, Umeå, Jönköping, Helsingborg, Karlshamn, Göteborg och Sundsvall.

– Det är ingen manifestation, utan sammankomster för våra medlemmar. Vi ska träffas för att skapa en mer gedigen sammanhållning i gruppen, säger Janne Berglund.

Den första manifestationen stoppades för att man inte hann ordna tillstånd. I går lämnade Janne Berglund, och hans team på 20 personer som administrerar gruppen, en ny ansökan om en demonstration i Stockholm den 31 maj.

– Slutstationen är Rosenbad, och vi hoppas att vi kan starta demonstrationen på Sergels torg. Det blir en helt fredlig demonstration med plakat och så vidare som främjar våran sak. Vi kommer verkligen synas och höras, men helt fredligt.

Kommer det bäras västar?

– Vi har sagt att alla är välkomna att deltaga i demonstrationen, oavsett hur du är klädd. Om du har en gul, grön eller röd väst är du välkommen vilket som. Och man behöver inte ha väst heller. Bara man delar våran sak.

Aftonbladet har varit i kontakt med Stockholmspolisen, som ännu inte har behandlat Bensinupprorets ansökan.

Mothugg från Bosse Bildoktorn

Janne Berglunds initiativ påminner en del om Gula västarna-upproret i Frankrike och får dras med parallellen. Men grundaren betonar att han bara bara vill se fredliga uttryck av missnöje.

– Vi förstår frustrationen i Frankrike, men tar ju helt avstånd från metoderna med att bränna bilar, slå sönder skyltfönster med mera, säger Janne Berglund.

Initiativet har fått en hel del mothugg, och det har till och med startats ”Bensinupproret 3.0” som vill ha högre bensinpriser för klimatomställningens skull. Folkkäre Bosse Bildoktorn säger i en film från Naturskyddsföreningen att bensinen inte är för dyr, om man ser till att bilar blir allt bränslesnålare och att köpkraften i samhället ökat.

– Jag kan bara svara för vad våra 500 000 medlemmar uttrycker till oss, att det är jättetufft att få vardagsekonomin att gå ihop. Så jag förstår inte detta, säger Janne Berglund.

– Vi tror ju inte heller att det skulle köras mer bil om priset på bensin skulle sänkas genom att man tar bort vissa skatter. Vad vi hör från våra medlemmar är att man har bilen till de nödvändiga resorna som man måste göra för klara vardagen, fortsätter Janne Berglund.

”Vi har inte nått någonstans än”

Finansminister Magdalena Andersson har uttalat sig och sagt att hon kan känna igen sig i ilskan varje gång hon tankar bilen, men att den senaste tidens prisökning beror på omvärldsfaktorer och den svaga kronan. Vilket även bensinmackarnas branschförening SPBI uppgett.

Bensinupproret har rört om rejält i grytan – men är inte nöjda än.

– Definitivt inte. Vi har inte nått någonstans än med vårat mål att man ska sänka bränsleskatterna. Vad vi har uppnått är att vi har blivit en jättestor grupp som man kallar folkrörelse, och det är fantastiskt. Men i fråga om bränsleskatterna har vi inte nått någonstans än. Vi hoppas förstås att vi ska göra det, säger Janne Berglund.

ARTIKELN HANDLAR OM