H&M drar ner på storsatsningen – anställda får lämna

Publicerad 2019-10-07

H&M startade förra året satsningen Afound – där produkter från H&M och andra märken reades ut.

Nu drar modejätten i nödbromsen, och väntas dra ner 50 tjänster från Afound, enligt Breakit.

På Afound var tanken att kunder skulle kunna handla varor från såväl H&M som från andra märken till rabatterade priser.

Förutom hemsidan har en handfull butiker öppnats i Afounds regi.

Nu drar moderbolaget H&M i nödbromsen.

Enligt Breakit ska ett stort antal tjänster försvinna i en ny ”strukturomvandling”.

Bland de 150 anställda väntas runt 50 beröras på Afound.

Ser över nysatsning

– Vi har inte kommit till någon varselsituation än men vi har identifierat en övertalighet på ungefär 60 roller och det drabbar ungefär 50 personer. Det vi gör nu är att vi försöker hitta individuella lösningar både inom och utom H&M-gruppen för de som drabbas, säger Afounds vd Joanna Hummel till Breakit.

Främst är det anställda från de fysiska butikerna som väntas drabbas.

Afound uppgav tidigare i år att man skulle börja öppna fysiska butiker i Nederländerna, en satsning som man nu ser över.

Aftonbladet har sökt H&M:s kommunikationsavdelning.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln