Posten vill ha fem dagar på sig för brev

Joakim Goksör/TT

Publicerad 2024-02-01

Tufft vinterväder gjorde att Postnord inte levde upp till servicekraven i slutet av 2023. Arkivbild

Postnordchefen Annemarie Gardshol vill att staten sänker kravet på postutdelningen.

Fem dagar för en brevleverans måste kunna accepteras, tycker hon.

Det servicekrav på Postnord som Annemarie Gardshol vill se sänkt säger i dag att 95 procent av breven ska vara framme på två dagar.

– Tittar vi på kvaliteten i fjärde kvartalet så klarar vi inte det regulatoriska kravet, säger hon.

Fall för brev- och paketvolymer

Enligt Gardshol borde servicekravet sänkas till 85 procent av breven levererade inom tre dagar, kombinerat med ett krav på att 97 procent av breven ska vara framme inom fem dagar.

– Kan man få det kan vi skjuta på tidpunkten för när vi eventuellt kan behöva statsstöd, säger hon.

Minskad omsättning och ett nytt fall nedåt för paket- och brevvolymerna präglade fjärde kvartalet, enligt Postnords bokslut. Gardshol beskriver den finansiella situationen som stark. Men det blir ingen utdelning till ägarna i år.

Fast Postnord vände resultatet uppåt i fjolårets fjärde kvartal jämfört med ett år tidigare. Det var första kvartalet sedan våren 2021 som resultatutvecklingen är positiv.

Rörelseresultat blev 124 miljoner, vilket kan jämföras med förlusten på 20 miljoner ett år tidigare.

– Det är något jag är väldigt stolt över. Organisationen har gjort ett fantastiskt jobb, säger Gardshol.

”En löpande anpassning”

Antalet anställda på Postnord krympte med 1 400 i fjärde kvartalet, till totalt 24 560 i medelantal anställda. Denna process fortsätter nog även i år, enligt Gardshol. Men det blir inga stora stålbad och varsel utan ”en löpande anpassning”.

– Det här är ett ständigt effektiviseringsarbete, säger hon.

När det gäller fallet för brevvolymer på 12 procent i fjärde kvartalet är det en strukturell nedgång kopplad till digitaliseringen, enligt Garshol.

– Inget som förvånar oss, säger hon.

Följ ämnen i artikeln