Så luras du av sportbutikernas rea-priser

Uppdaterad 2017-08-14 | Publicerad 2017-08-09

Sportbutiker fejkar ofta de ordinarie priserna när de rear ut sina varor, enligt Konsumentverket.

Kanonerbjudandet i sportbutiken kan ofta vara påhittat.

Egentligen har priset på varan inte sänkts så mycket som du tror.

– Det är det som är min största frustration, att man ganska uppenbart lurar konsumenten, säger Karl, som själv jobbar i branschen.

Det är lätt att luras av butikernas reapriser. Konsumentombudsmannen varnade tidigare under sommaren för vilseledande prisnedsättningar.

Förutom branscher som hemelektronik, möbler och leksaker är det värst i sportbutiker, enligt Konsumentverket.

– Gemensamt för de här branscherna är att vi många gånger har sett att priserbjudanden har använts på ett vilseledande sätt. Alla erbjudanden är inte så fantastiska som de verkar, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.

Karl, som jobbar på ett företag som säljer sportutrustning, är mycket kritisk mot handelns vilseledande kampanjpriser. Han menar att företaget som han jobbar på har ändrat sina regler för prissättning sedan bolaget granskades av Konsumentverket 2015.

Följer inte reglerna

Men trots att fem andra stora sportbutikskedjor också undersöktes, och meddelade att de skulle skärpa sina rutiner för att inte vilseleda konsumenterna, följer fortfarande inte alla reglerna när varor ska reas ut.

Det handlar främst om att butiker skriver att en produkt har kostat mer tidigare än vad den i själva verket har gjort, för att konsumenten ska tro att det blir ett riktigt fynd.

– Det kan jag bli frustrerad över, att vissa kedjor sätter 1 000 kronor för en produkt som det rekommenderade priset, trots att de aldrig har sålt varan för 1 000 kronor. Men då är andra ärliga och sätter 700 kronor och då blir det mindre avslag när man säljer produkten vid en kampanj. Det är klart att större avslag lockar mer, säger Karl.

Enligt honom är kunderna mer kritiska i dag när det gäller vad en vara har kostat tidigare och hur mycket den egentligen är värd.

”Lurar konsumenten”

Karl menar att många butiker hellre använder begreppet ”rekommenderat pris” i stället för ”ordinarie pris”, för att vilseleda kunderna.

– Det är det som är min största frustration, att man ganska uppenbart lurar konsumenten.

En butik får, enligt Konsumentverket, hänvisa till rekommenderade priser om det är ett pris som leverantören faktiskt har rekommenderat. Men det måste också vara ett pris som tillämpas på marknaden i tillräckligt stor utsträckning.

Det räcker alltså inte med att bara några få butiker har satt samma rekommenderade pris. Kedjorna har ofta svårt att visa att tillräckligt många andra aktörer har en liknande prissättning och därför anser Konsumentverket att butikerna bör vara försiktiga med att jämföra reapriserna med rekommenderade priser.

Viktigt fråga om pris

– Vi har sett att de jämför med priser som är tagna ur luften, som de aldrig har använt. Eller så har de tagit ett föråldrat pris, till exempel ett år tillbaka i tiden, vilket vi anser inte går att jämföra med, säger Niclas Ernebratt.

Han tycker att konsumenter bör fråga personalen i butiken om när varan kostade ordinarie pris. Det pris som butiken hänvisar till ska vara det som varan kostade precis innan rean startade.

Handlar du på nätet kan du söka på jämförelsesajter för att få reda på varans pris i andra butiker. Men Niclas Ernebratt tycker att det viktigaste är att se vad varan kostar just nu.

– Som konsument bör du vara något skeptisk till alla de här erbjudandena. Det går såklart att göra fynd ute på marknaderna, men det förekommer också att de jämförelser som görs med tidigare priser inte alltid är korrekta.

Fotnot: Karl heter egentligen något annat.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln