Shanghais lockdown förödande för halvledarna: ”Eskalerande”

Publicerad 2022-04-22

Det råder total trafikstockning utanför Shanghais kust på grund av den lockdown som har pågått i över tre veckor.

Samtidigt som stadens 25 miljoner invånare vittnar om matbrist växer den redan allvarliga komponentbristen till följd av nedstängningen.

– Självklart påverkar det företagen negativt, säger Peder Olausson, vd på komponentmäklaren Rotakorn.

Jättestaden Shanghai har varit nedstängd efter ett nytt coronautbrott sedan mitten av mars och en stor del av halvledarproduktionen har satts ur bruk tills vidare.

– Det ena problemet är att produktionen står still i stora delar av Shanghai. Men även den logistiska biten spelar stor roll. Det går inte att få ut produkter från Shanghai i nuläget, säger Peder Olausson, vd på Rotakorn Electronics som via sitt nätverk på den globala spotmarknaden förser företag med lager av halvledare och andra elektronikkomponenter som inte finns att tillgå i den normala försörjningskedjan.

Peder Olausson, vd på Rotakorn.

På sajten Marinetraffic.com som tillhandahåller information om fartygs positioner i olika hamnar världen över syns hur vattnet utanför Shanghais kust är belamrat med skepp.

– Det är världens största containerhamn. Självklart är det en trafikstockning. I vanliga fall hade man kunnat nyttja tågtransporten via Ryssland upp till Europa. Men ingen vågar skicka något via Ryssland nu eftersom risken att varorna konfiskeras är stor.

I Shanghai-bukten är det fullbelamrat med fartyg.

Flera branscher drabbas

Enligt Peder Olausson kommer flera industrisektorer att påverkas av den mer och mer utdragna komponentbristen.

– Det här har pågått sedan slutet av 2020 och jag tycker inte att vi har sett någon återhämtning alls sedan det började. Det här är ett eskalerande problem som sannolikt kommer att förvärras på grund av Kinas lockdown.

PLUS: Får lämna hemmakarantän – om de bor på jobbet

Datacenter, mobiltelefontillverkare och fordonsindustrin är några av de branscher som kan komma att få stora problem till följd av situationen.

– Man har sett att företagen börjar anpassa produktionen efter tillgången på halvledare vilket innebär att de tappar volymer. Vill du producera 200 000 bilar men bara kan få ut hälften, det är klart att det påverkar företaget negativt.

Shanghais containerhamn är den största i världen.

För Peder Olausson och hans kollegor innebär halvledarbristen mer och svårare jobb samtidigt som det har fått företaget att växa.

– Vi har fördubblat vår personalstyrka på 13 månader. Det är mycket mer arbete innan vi kan lämna en offert och leverera komponenten.

”Kunderna är slitna”

Bland kunderna upplever Peder Olausson att situationen tär på dem.

– Många av våra kunder är rätt slitna. Det är längre arbetsdagar, mycket problem att lösa och väldigt lite av materialflödet som flyter på normalt. Man är trött på alla störningar i ledet.

Den långvariga krisen har dessutom fått bedragare att få upp ögonen för halvledare.

– Det dyker alltid upp bedragare när försörjningskedjan är ansträngd och spotmarknadspriserna drivs upp. Kan man inte marknaden kan man lätt åka på smällar och få dåliga komponenter eller bli lurad på pengar.

Halvledarbedragarna opererar på liknande sätt som bedragare i andra branscher, förklarar Peder Olausson.

En kiselplatta, full med halvledare.

Ser ingen ljusning

– Googlar du på en komponent får du en träff på ett ofta kinesiskt bolag som ser jättefint ut, säger sig ha ett stort lager och fantastiska priser. Sedan begär de allt i förskottsbetalning.

– När du väl har lagt din beställning får du antingen skräp eller så försvinner sajten helt plötsligt. Ett tredje scenario är att de förhalar processen och tröttar ut kunden som till slut ger upp.

PLUS: Får lämna hemmakarantän – om de bor på jobbet

I vissa fall skickar bedragarna förfalskade komponenter vilket kan vara en fara för slutkonsumenten.

– När det gäller fordon kan du säkert föreställa dig att det kan bli väldigt allvarligt om man har monterat undermåliga halvledare till exempel i bromssystemet.

Peder Olausson ser inte någon ljusning gällande halvledarbristen under de närmaste kvartalen, trots att Shanghais lockdown eventuellt kommer att lyftas de närmsta veckorna.

– Även när restriktionerna upphör kommer det att vara en stor fördröjning eftersom att både produktion och logistik har varit drabbade av nedstängningarna.  Det har blivit ett normalläge att det är svårt att få tag i komponenter.