”Såg för mitt inre hur köerna ringlade långa”

Publicerad 2014-02-18

Då: Reklamare Nu: Bagare

Drömmen blev sann Sara Wennerström, 40, har förverkligat sin dröm om att öppna bageri. ”Det gäller att våga kasta sig ut och verkligen satsa. När man väl tagit steget märker man att det inte alls är så farligt som man först trott, säger hon.”

När Sara Wennerström, 40, sa upp sig från kommunikationsbyrån i Göteborg för att öppna bageri, tyckte vissa att hon kastade bort sin karriär.

– Men det var inget vanligt bageri jag tänkte starta. Att komma hit ska vara som att kliva in i en feel good-film, ­säger hon.

För sitt inre såg Sara Wennerström hur folk vallfärdade till invigningen. Köerna ringlade långa, och alla som besökte hennes bageri var lite lyckligare på vägen ut.

– Att tydligt visualisera sin dröm tror jag är viktigt för att man ska lyckas, säger Sara.

Tog hjälp av en coach

Men vägen från reklambranschen i Göteborg till sten­ugnsbageriet i lilla Slöinge var ­inte spikrak.

– Jag har alltid jobbat mycket, men under en period snurrade hjulen för fort. Det var svårt att få ihop karriären med att vara mamma, minns Sara.

Hon avancerade på byrån, fick större ansvar och blev delägare. Samtidigt frilansade hon som formgivare och hade två små barn.

Saras chef föreslog att hon skulle be en livs- och karriärcoach om råd.

– Jag trodde coachen skulle hjälpa mig att hitta min plats på jobbet, men efter hand insåg jag att det handlade om mitt liv, vad jag vill och mår bra av.

Sara och hennes man hade köpt ett gammalt hus i Slöinge att åka till på helger och lov. I uthuset fanns stenugnen som Sara knappt hade lagt märke till. Inte förrän en ­sotare slog fast att den gick att använda.

Peppad av maken

Av en slump läste Sara om en utbildning till hantverksbagare.

– Jag kände att jag måste gå den – fastän jag aldrig hade jobbat i ­bageri eller stått i butik!

Bakat hade hon däremot gjort sedan hon var liten. Sara blev antagen, och snart bestämde hon sig för att satsa helhjärtat på bakningen. Maken peppade henne: det kunde inte bli annat än succé.

Sara bakade, ­fotograferade och bloggade om sitt bakprojekt. Sin ­tidigare kunskap om marknadsföring, grafisk design och skrivande hade hon stor nytta av.

Under invigningen en februaridag för tre år sedan vallfärdade folk i bygden till det nya stenugnsbageriet.

– Precis som jag hade föreställt mig, säger Sara.

Följ ämnen i artikeln