Blåstes på 15 000 - får ingen hjälp

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2012-10-26

Nu rasar Swedbanks kunder över att de inte får ersättning när kontona töms av bedragare

Martin Hultqvist blev av med 15 000 kronor från sitt konto. Någon hade tagit sig in och fört över pengarna till en före detta kriminell person. Men banken vägrar ersätta Martin.

När Martin Hultqvist kontrollerade sitt kontoutdrag fick han en chock.

Pengarna var borta.

Men från banken får han ingen hjälp.

– Jag känner mig kränkt, säger Martin.

Aftonbladet rapporterade i tisdags om Pernilla Nilsson, 30, som blev utsatt för ett kortbedrägeri och blev av med hela familjens semesterkassa på 15 000 kronor. Men trots att hon använt sitt kort säkert får hon ingen ersättning av Swedbank. Banken hävdar att det är hon själv som tagit ut alla pengar.

Men Pernilla är inte ensam. Flera Swedbank-kunder har hört av sig till Aftonbladet efter artikeln och berättar att även de har fått sina konton tömda av bedragare, men Swedbank vill inte ersätta kunderna.

Tömde kontot

En av dem är Martin Hultqvist, 25, från Hallstavik.

När han skulle handla med sitt kort i en butik i Uppsala medgavs inte köpet.

– När jag kollade kontoutdraget fick jag en chock, alla mina pengar var försvunna, säger Martin.

Någon hade tagit sig in på hans konto och flyttat över de 15 000 kronor som fanns där till ett annat konto.

Martin spärrade direkt alla sina kort och gjorde en polisanmälan.

Efter några veckor kom beskedet från Swedbank. Banken menade att överföringen inte var gjord på något felaktigt sätt och att det var Martin själv som hade flyttat pengarna. Därför skulle banken inte ersätta honom.

Pengarna gick till kriminell

– De sa att mina koder och min internetdosa hade använts, att det var jag som hade fört över pengarna. Utredningen visade att mottagarkontot tillhörde en före detta kriminell person, varför skulle jag vilja föra över pengar till honom, säger Martin.

Internetloggarna visade också att de bankaffärer Martin gjorde innan bedrägeriet kom från samma ip-adress, men den aktuella överföringen kom från en helt annan.

– Det är ju också ett tydligt bevis på att det inte var jag. Det känns så klart surt att förlora pengarna, men det värsta är att banken skyller på mig, det är som ett slag i ansiktet.

På Swedbank beklagar man att kunder råkar ut för bedrägerier kopplade till bankens internetbank eller kortköp på nätet. Men banken säger att deras kunder inte är mer utsatta än andra.

– Swedbank har flest kunder i Sverige, jag kan inte se någon annan förklaring. Men det är inte fel på våra system, när man använder en dator har man också ett ansvar att för sin egen säkerhet hålla datorn uppdaterad med relevanta virusskydd och brandväggar så att man inte får sin dator infekterad, säger presschefen Anna Sundblad.

"Gör individuella bedömningar"

Lagen om obehöriga transaktioner säger att om kontohavaren har blivit utsatt för ett bedrägeri ska kunden få ersättning av banken för belopp som överstiger 1200 kronor – om kunden inte har varit ”grov oaktsam”.

Swedbank kan dock inte säga om ett icke uppdaterat virusskydd räknas som grov oaktsamhet.

– Vi gör alltid individuella bedömningar när en kund reklamerar att någon obehörig gjort ett uttag. Vi startar då en utredning och tittar bland annat i våra loggar hur betalningen gjorts. Ser vi att uttaget är gjort på ett sätt där man till exempel använt sin personliga kod har vi som utgångspunkt att uttaget är korrekt. Är man som kund inte nöjd med bankens beslut kan man överklaga till ARN, vi följer alltid deras beslut.

ARN har i ett antal färska ärenden gått på en tydlig linje – den som blir bedragen på detta sätt får skylla sig själv.

Följ ämnen i artikeln