Möt Sleaford Mods – Taylor Swifts antites

De är antitesen till superstjärnor som skrattar hela vägen till banken.

I stället svär Sleaford Mods som borstbindare när de kallats till möte hos arbetsförmedlingen.

Snart släpps Nottingham-duons fjärde skiva.

De dök upp som en oas i öknen i en musikbransch som alltför länge kretsat kring lyckade super­stjärnor med bra tänder och avundsvärd­ fysik.

Det sägs att Taylor Swifts succé till mycket beror på hennes girl-next-door-image. En grannflicka med 80 miljoner dollar på bankboken.

Jason Williamson, 45, och Andrew Fearn, 44, från Nottingham är knappast popstjärnor för gemene man att se upp till.

När kassan ekade som tommast räckte Williamsons pengar till att köpa en Japp och en burk öl om dagen.

Sleaford Mods kommer aldrig att bli ett band för Storbritannien att exportera i ett kulturutbyte med Drömmarnas Land. Åtminstone inte innan någon skrubbat sångaren Williamsons mun med såpa. Om något band skulle kunna starta en diplomatisk kris är det Sleaford Mods.
 

Jason Williamson visar ingen pardon när han slänger med sleven. Han biter gärna den hand som föder honom. Som när han nyligen, från scen, på Glastonbury spydde galla över hela festivalen.

Från låglönejobb och inga jobb alls till en karriär inom musiken. Om två veckor släpper Sleaford Mods skivan ”Key Markets” som fått sitt namn efter en stormarknad i Williamsons hemstad Grantham (ironiskt nog samma stad där Margret Thatcher växte upp).

Sleaford Mods hatar det mesta och de flesta. Från självklara mål som politiker och sell out-artister – särskilt Noel Gallagher och Williamsons forne idol Paul Weller – till band som de tycker har snott deras stil. Medlemmarna i den på senare tid omskrivna duon Slaves hade kunnat vara Sleaford Mods söner men deras försök att få Nottingham-gruppens gillande har varit fruktlösa.

”Tyckte ni om förbandet? Vilka var det? Take That?” frågade Jason Williamson publiken på Glastonbury som precis sett Slaves på samma scen.

Gammal är tydligen äldst. Den 24 juli kommer ”Key Markets” och då bör alla som kan reta upp Williamson och Fearn sakta backa ut ur rummet med händerna i luften. Det kommer att bli skoningslöst.

Lyssna på

”CHEER UP LONDON (REMIX)” (SLAVES, JAMMER & MIKE SKINNER)

Det snällaste som Jason­ Williamson sagt om Slaves är att de ”låter som en hög med skit”. Mike ”The Streets” Skinner svänger dock gärna till remixen.

”BURN THIS FLAG” (BAD BREEDING)

Än så länge har punkslynglarna från Stevenage, norr om London, klarat sig undan Sleaford Mods ilska. Men det är klart: Hur kan man inte älska detta?

Följ ämnen i artikeln