Kulturen flyttar ut på nätet i coronans tid

Ann Edliden/TT

Sally Henriksson/TT

Uppdaterad 2021-06-04 | Publicerad 2020-03-16

Kulturlivet drabbas hårt av coronavirusets framfart, med inställda evenemang som följd.

Nu görs olika försök att nå publiken – inte minst via digitala lösningar.

I lördags framförde Kungliga operan i Stockholm Richard Wagners "Valkyrian" på sin nya digitala strömningstjänst Opera Play, där även den som inte hade köpt biljett kunde ta del av föreställningen.

– Det var första gången vi körde live på det här sättet. Vi fick ett väldigt positivt mottagande och hoppas kunna göra fler sådana här sändningar. Men dels ska det funka tekniskt och dels ska våra anställda vara tillgängliga och friska, säger operans presschef Torbjörn Eriksson.

Dagen innan hade Kungliga operan beslutat att ställa in all publik verksamhet fram till den 28 mars. På tisdag hoppas nationalscenen att man ska kunna sända även "Figaros bröllop" på samma vis. Över 8 000 unika besökare såg "Valkyrian" digitalt.

– Det var väldigt gripande för efter föreställningen vände sig artisterna till sina medverkande kollegor. Man blev rörd när budskapet om att ta hand om varandra också gick ut till oss som tittade. Det känns fint att kunna erbjuda något sådant här, säger Torbjörn Eriksson.

Spelade i vardagsrummet

En inställd spelning är också en spelning, sade Ulf Lundell. Det gäller i countrymusikern David Ritschards fall även en framflyttad spelning. Han och bandet Krokodiltårarna har fått skjuta upp ett inplanerat gig på Babel i Malmö, men bjöd i stället in publiken till Björkhagen i Stockholm.

– Vi ville göra nånting som reducerade den här våta filten som känns som att den ligger över oss alla just nu, speciellt i kulturbranschen. Att det fick en sådan spridning var verkligen oväntat men också lite befriande i sammanhanget, säger David Ritschard.

Bandets vardagsrumskonsert sändes live på Facebook och sågs av över 7 000 personer. Men att spela gratis i sociala medier är inte en långsiktig lösning för en hårt drabbad bransch.

– Jag har ett deltidskneg, det är värre för kollegor som helt och håller lever på det här. Vi ville bjussa på det, men det är inte hållbart att musiker ska göra gratiskonserter på nätet. Vi behövde muntra upp oss själva och var väldigt glada över att kunna ge något till dem som köpt biljett, säger han.

Yo-Yo Ma twittrar

Krokodiltårarna är inte ensamma om att möta sin publik i sociala medier. Den kinesisk-amerikanske cellisten och Polarpristagaren Yo-Yo Ma har lagt ut ett klipp på Twitter där han spelar Antonín Dvoráks "Largo" ("Going home”).

"I dessa ångestladdade dagar ville jag hitta ett sätt att fortsätta dela med mig av den musik som ger mig trygghet", skriver Yo-Yo Ma i inlägget med hashtaggen #songsofcomfort, som gillats av 150 000 personer.

Musikers levebröd är i fara när arrangörer krävs på pengarna tillbaka. David Ritschards uppmaning är att avvakta och se om evenemanget blir framflyttat.

– Vi har en Norrlandsturné som väntar i slutet av månaden. Om det blir inställt hoppas man att folk kan tänka sig att inte lösa in sin biljett utan avvakta nya datum. Det är förödande för arrangörer just nu. De som inte återlöser sina biljetter är hjältar i sammanhanget, säger han.

Följ ämnen i artikeln