Hammar skämtar om avrättningar i SVT-reklam – får kritik

Publicerad 2017-07-12

Filip Hammar.

SVT marknadsför dokumentären ”O.J Simpson: Made in America” på Facebook, men har fått ta emot stor kritik från sina följare för reklamklippet.

Anledningen?

En reklamtext för serien där Filip Hammar citeras.

”Jag skulle vilja att alla som inte ser den här avrättas”, står det videoklippet.

Marknadsföringsklipp med citat av Filip Hammar

SVT Play går det nu att se dokumentären ”O.J Simpson: Made in America”, som är en miniserie i fem delar. Den fokuserar på rättegången mot idrottsmannen O.J Simpson och morden på Nicole Brown Simpson och Ronald Goldman. Att den hyllade dokumentären nu finns på Play är något som SVT har valt att göra reklam för i ett marknadsföringsklipp via Facebook. Men klippet har fått ta emot stark kritik från tittarna på grund av dess citat från Filip Hammar, vilket Expressen var först med att rapportera om.

”Jag skulle vilja att alla som inte ser den här avrättas”, citeras Filip Hammar i reklamklippet.

I kommentarsfältet lät kritiken inte vänta på sig.

”Det är säkert en intressant dokumentär...men "reklamcitaten" från "roliga" Filip Hammar känns jävligt onödiga.”, skriver en person.

”Alla som inte ser den borde avrättas... vem kommer undan med sådana uttalanden? Dåligt av SVT att använda det citatet som en recension för dokumentären.”, tycker en annan.

”Jag undrar vad Ezra Edelman, regissören bakom denna förträffliga och prisbelönta dokumentär tycker om att SVT marknadsför hans verk genom att "skoja lite skönt" om avrättningar?”, skriver en tredje.

”Kul att han uppskattar dokumentären”

SVT väljer att svara på en del av kritiken i kommentarsfältet. Filip Hammars citat tas dessutom i försvar av några av tittarna.

”Andas gott folk. Man behöver inte ta allt ordagrant och hundra procent seriöst.”, skriver en person.

När Nöjesbladet når programchefen för SVT Dokumentär, Ingemar Persson, har han själv inte tagit del av den kritik som riktats mot Filip Hammars citat på Facebook, men är villig att svara på kritiken.

– Jag har inte sett det själv så jag vet inte riktigt, men jag känner ju till det när han sa det om filmen. Jag tänker att det är kul att han uppskattar dokumentären och trots ett drastiskt uttryck så hoppas jag att alla förstår att det är skämtsamt menat såklart, säger Ingemar Persson.

Nöjesbladet har sökt Filip Hammar för en kommentar.

Marknadsföringsklipp med citat av Filip Hammar