Judit & Judit får inte göra Melodifestivalen

Publicerad 2013-11-19

Carina ­Perenkranz och Pernilla ­Parszyk stoppas i Melodifestivalen.

Anledningen: deras reklamkaraktärer ”Judit & Judit”.

– Det är en jävla dubbelmoral när en av programledarna och flera andra som ska vara med också syns i reklamfilmer, säger Carina ­Perenkranz.

Följ ämnen

De skulle göra vårens stora humorlåt i Melodifestivalen.

Men nu stoppas skådespelarna Carina ­Perenkranz, 52, och Pernilla ­Parszyk, 45 som är mest kända som ”Judit & Judit” från Comhems reklamfilmer.

– De kommer inte tävla. SVT:s ledning sa nej för att de är så starkt förknippade med Comhem, säger en källa nära Melodifestivalens redaktion.

”Det skulle ha varit jätteroligt”

Planen var aldrig att Carina ­Perenkranz och Pernilla ­Parszyk skulle framträda som reklamkaraktärerna ”Judit & Judit”.

– Nej, vi är två skådespelare som tillsammans med tre andra skrivit en låt och tycker att det skulle ha varit jätteroligt att vara med i Mello, säger Pernilla ­Parszyk.

– Och när man ser oss som Perenkranz Parszyk blir man knappast sugen på att köpa bredband, säger Carina ­Perenkranz.

Båda är besvikna över att plötsligt vara ute i kylan eftersom flera andra Melodifestivalprofiler också gör reklam.

”Jävla dubbelmoral”

Bland annat medverkar Sanna Nielsen i Coops senaste reklamfilm och säljer också sin nya skiva via butikskedjan. Dessutom gör programledaren Nour El-Refai reklam för konferensföretaget Svenska möten.

– Det är en jävla dubbelmoral, säger Carina ­Perenkranz.

– Vi spelar dessutom två seriefigurer. Många andra är sig själva i reklamfilmerna. Det är inget fel med det, som skådespelare och artist måste man försörja sig. Men då känns det orättvist och löjligt att vi inte ska kunna vara med när andra gör samma sak, säger Pernilla ­Parszyk.

SVT har avböjt att kommentera med motiveringen att de aldrig kommenterar vilka artister som ska eller inte ska vara med i Melodifestivalen. Artistuppställningen kommer att presenteras i slutet av november.

Följ ämnen i artikeln