Efter 220 miljoner streams – nu lämnar han succégrupperna

Herbert Munkhammar från Maskinen och Ansiktet satsar solo: ”Drivkraften kan inte vara att vara störst”

Uppdaterad 2018-06-30 | Publicerad 2018-06-28

Han lämnar Maskinen, Ansiktet och Afasi & Filthy bakom sig.

Nu satsar Herbert Munkhammar solo.

– Som konstnär är det extremt viktigt att omvärdera vad man håller på med. Står jag här på scenen bara för att det finns ekonomisk vinning, säger han.

Hans låtar har streamats över 220 miljoner gånger på Spotify.

Men nu har Herbert Munkhammar, 33, lämnat Ansiktet, Maskinen och Afasi & Filthy bakom sig och släpper för första gången musik i eget namn.

– I dagsläget så jobbar jag enbart med det här, mina egna låtar och mitt kommande soloalbum.

”Vill inte vara kvar i det andra”

Innebär det att Ansiktet och Maskinen har splittrats, har ni haft ett sånt snack om att banden upphört?

– Nej, vi har inte haft såna snack, säger han.

Men Herbert Munkhammar betonar också:

– Jag har varit väldigt noga med att få göra min sologrej nu och inte vara kvar i det andra.

Första singeln, ”Det gick en dag” släpptes i april och fredag 29 juni kommer en ny låt, ”ADHD”.

– Den handlar om en enorm rastlöshet som alltid funnits i mig. Något jag tränar med varje dag för att bli bättre och få ett större tålamod. Det här att jag alltid har varit en enormt sökande person.

Inte haft tid att göra ADHD-utredning

Har du själv ADHD?

– Det är inte en diagnos jag har fått, det har inte funnits tillfälle att göra en sån utredning, men här har det fått sammanfatta allt det som är rastlösheten och otåligheten. Det sökandet som jag pratar om, det har fått sammanfattas av ADHD i refrängen.

Solokärriären har länge varit Herbert Munkhammars mål.

– Det har jag velat göra i flera år. Det har varit andra saker som kommit mellan, gått rakt in i studion och gjort en ny Ansiktet-skiva när en Maskinen-turné tagit slut och så. Men det är något med att få rå över allt själv, styra vilka ämnen jag ska snacka om på den här skivan. Det är sjukt befriande, säger han.

– Det går länge att köra i samma hjulspår när det går bra, men som konstnär är det extremt viktigt att omvärdera vad man håller på med. Står jag här på scenen bara för att det finns ekonomisk vinning?

”Drivkraften kan inte vara att vara störst”

Kändes det så mot slutet, att du gjorde saker med Maskinen och Ansiktet bara för att tjäna pengar?

– Nej, men när man går i vissa hjulspår får man väga alla aspekter. Varför gör jag det här? Vad är uppsidan och nedsidan? Jag har alltid varit noga med att det ska finnas ett tydligt konstnärligt värde i det jag gjort. När jag ställde allting i en vågskål vägde Herbert Munkhammar tyngst.

Hur stor press känner du att leva upp till tidigare succéer?

– Jo, på ett privat plan gör jag väl det till viss del. Jag har gjort nåt som varit på en viss nivå och jag vill naturligtvis vara på samma eller högre nivå. Men man måste komma ihåg vad syftet är, varför gör man musiken? Drivkraften kan inte vara att vara störst. Många har den, men jag tycker inte att det är en tillräckligt stor drivkraft.

Följ ämnen i artikeln