Bosse Bildoktorn tar farväl: ”Bästa tipset: Köp ingen bil”

Bosses sista Bildoktorn sänds i radion i dag

avChristina Nordh

NÖJE

Efter 23 år tackar Bosse ”Bildoktorn” Andersson för sig – i dag tisdag sänds programmet för sista gången.

– Vi ligger lite efter med allting, vi ska fira nyår nu vid midsommar – så vi är på väg att komma i fatt, säger den uppbokade 66-åringen.

Läsarna har ställt tusentals frågor genom åren – både i tv och radio på riksplanet såväl som lokalt – exakt hur många har ”Bildoktorn” ingen aning om. Men de flesta handlar om att verkstaden inte hittat fel på bilen, trots flera försök.

Har du fått frågor om annorlunda fel som har varit roliga att lösa?

– Jo, säger han och skrattar. Ibland undrar man... En man ringde in och sa att tutan inte fungerade när bilen stod i garaget, det gjorde den alltid annars, sa han. Men varför ville han tuta i garaget?

Helt slutar Bosse dock inte att jobba.

– Jag kommer att jobba tills de gräver ner mig, men jag kommer att minska antalet uppdrag. Man hinner inte med allt vad man vill här i livet och då måste man prioritera. Och jag håller på att prioritera stenhårt nu för att få tid att sköta grejer, trädgården och barnbarn.

Bygger en sportvagn

Det är trädgården och barnbarnen som drar?

– Nja, mest är det ju bilbygget i garaget som stått still så himla länge. Jag känner bara att jag måste komma i gång med det på allvar.

Det är i garaget hans sportdröm ska bli verklighet.

– Jag bygger en sportvagn i en egen konstruktion. Jag har ju mekat med allt mellan himmel och jord, allt från Trabant till Rolls-Royce och Lamborghini och då hittar man bra idéer. Alla, även små skitbilar, har alltid någon bra idé.

– Karossen är en avgjutning av en Austin Healey från tidigt 60-tal. Det är en bekant till mig som göt av sin egen bil och göt upp ett antal karosser. Så den sista Healey-karossen som göts upp är den jag har.

1 av 2 | Foto: Leif R Jansson / TT NYHETSBYRÅN
Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

Tipset: Köp ingen bil

Bildoktorn skrattar högt när han får frågan om hur många timmar han har kvar på den.

– Hur långt är ett snöre? Det finns ju lager i det här. Man ju bli klar någon gång och kunna köra bilen, så när jag väl gjort den färdig kommer den att rulla i många mil. Men samtidigt, resan fram till färdig bil är också något som har stor kvalitet. Att du får en vision, du gör en design och du ska både få det att fungera estetiskt och funktionellt – och du kan tillverka den själv och få den att funka. Den livskvaliteten pratar man alldeles för lite om nu för tiden, tycker jag.

– Det är för mycket såna här bloggare som köper färdiga väskor. Varför inte ha en blogg om hur du tillverkar din egen väska i stället?

Du tror att bilen kommer att hinna bli klar under din livstid i alla fall?

– Jag ska bli 120 år gammal så det är inga större problem.

Om du skulle välja ett av alla tusentals tips du gett genom åren, vilket är det allra bästa tipset till bilägarna?

– Köp ingen bil – och om du ändå gör det, läs instruktionsboken.


Märkligaste frågan Bildoktorn fått

”Men alltså den mest udda frågan var ju från en kille med en BMW uppe i Norrland någonstans. Antagligen hade han gått ut till kanten för att slå en drill. Då såg han i ögonvrån att bilen med avstängd motor började rulla UPPFÖR backen. Det går så långsamt att han hinner springa i fatt den. Det är ju en omöjlighet, hur kunde bilen rulla uppför? Då ställde vi frågan till den stora detektiven Allmänheten. Fem stycken hörde av sig via mejl, sms och telefonsamtal, och sa att just där såg det ut att vara uppförsbacke – men det var en synvilla. Det var faktiskt en nedförsbacke. Så det fanns en naturlig förklaring.”

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar