Världen ligger för deras fötter – men bara på film

Läs Sylvia Balac krönika

”Kikis expressbud” är en av Miyazakis många filmer med självständiga kvinnliga huvudpersoner.

Japanska kvinnor är starka förebilder som räddar världen.

Men tyvärr bara på film.

Nöjesbladets Sylvia Balac.

När jag besökte Japan härom veckan checkade jag in ett bagage fyllt av diffusa kunskaper om landet. I packningen låg minnet av när Japans damlandslag i fotboll spelade ut Sverige i VM-semifinalen 2011, Natsuo Kirinos nattsvarta thriller ”Out” om styckmördande kvinnor och – framförallt – Hayao Miyazakis alla anime-filmer med starka, kvinnliga huvudpersoner.

Japan är ett modernt land där pojkar får se ut som flickor och toastolarna har otaliga stjärtspolningsalternativ, så japanska kvinnor har det nog hyfsat gött ändå, ­inbillade jag mig.

Men inget krossar vanföreställningar effektivare än statistik.

I World Economic Forums senaste rapport om jämställdhet i världen, hamnar Japan på plats 101 av 135 (Sverige ligger fyra).
 

Snedvridningen börjar redan på utbildningsstadiet och vrids ytterligare några varv i yrkes­livet.

När det gäller att nå mellan- och toppositioner i både ­offentlig och privat sektor är glastaket så pass lågt att japanskorna måste huka sig för att inte slå i.

Huvudmålet med min resa var ett besök på Studio Ghiblis museum, tillägnat Miyazakis skapande och figurer. Och även om jag fnittrade som en japansk skolflicka av förtjusning över att träffa Totoro infann sig också en bitterljuv känsla.
 

För tänk om driftiga Kiki i ”Kikis ­expressbud” hade vetat att hon i vuxen ­ålder skulle tjäna femtio procent av en mans lön. Då skulle hon kanske satsat på att hitta en välbärgad pojkvän i stället och använt sin häxkvast till att sopa upp efter honom.

Och systrarna Mei och Satsuki hade förberett sig bättre för framtiden om de stannat hemma och lärt sig laga mat i stället för att ränna runt i skogen med kattbussar och fluffiga troll i ”Min granne Totoro”.

Och trots att ”Nausicaä från Vindarnas dal” räddar världen skulle hon ha svårt att göra om den bedriften genom politiskt inflytande – i Japans parlament är blott var tionde kvinna.

Starka populärkulturella förebilder i all ära. Men mot aktivism, politiska beslut och lagstiftning står de sig slätt.

Nu släpps Studio Ghiblis ”Uppe på vallmokullen” – ­regisserad av Hayao Miyazakis son Goro – på dvd.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln