Hollywood klarar inte av att förvalta svenska succéer

”Downhill” är en riktigt usel version av ”Turist”

Julia Louis-Dreyfus och Will Ferrell i "Downhill". Arkivbild.

HOLLYWOOD. Hollywood försöker och försöker och försöker.

Men det huggs i sten varenda gång.

”Downhill” med Julia Louis-Dreyfus och Will Ferrell visar med plågsam tydlighet att USA inte klarar av att göra amerikanska versioner av svenska succéer.

Ruben Östlund gjorde originalet. ”Force majeure”. kallades den när den lanserades internationellt. ”Turist” hette den på hemmaplan.

Dramat tacklade hur dynamiken påverkas när den traditionella beskyddaren i familjen sviker. Johannes Bah Kuhnke och Lisa Loven Kongsli spelade huvudrollerna.

Hyllades och prisades

Lovorden haglade över historien med de utdragna, jobbiga konfrontationerna.

”Force majeure” vann pris i Cannes och nominerades till en Golden Globe.

När sånt sker är det inte överraskande att Hollywood kastar sig över rättigheterna för att göra egna versioner. För oavsett hur mycket beröm en internationell film får i USA är textade filmer ovant för de flesta amerikaner och ses traditionellt bara av en liten skara.

Således borde en amerikansk version av ett redan hyllat material nästan automatiskt kunna nå en storpublik.

Extra goda borde chanserna vara med tanke på Hollywoods resurser och samlade filmkunskaper.

Lättsamt skräp

Men herregud vad ”Downhill” visar att det inte är fallet.

Av originalets 120 minuter som fick oss tittare att ta ett steg tillbaka och fundera över hur vi själva hade reagerat under akut dödshot har det blivit 89 minuter lättsamt skräp.

”Lättsam” är för övrigt ett för snällt ord i sammanhanget. Louis-Dreyfus, vars produktionsbolag står bakom den amerikanska versionen, har skrivit om och tonat ner allt det som var bra i ”Turist”. Kvar är bara en urvattnad historia med lama skämt, trötta konfrontationer och platta stereotyper.

Inte ens lavinscenen lyckas Hollywood, trots tillgång till alla effekttillfångar i världen, utföra bättre.

Allvarligare är att ”Downhill” inte är ingen enstaka plump i protokollet. De amerikanska versionerna av ”Låt den rätte komma in” och ”Män som hatar kvinnor” var inte heller något som förbättrade det Sverige redan producerat.

Tom Hanks har länge försökt göra en Hollywoodversion av ”En man som heter Ove”. För undertecknad har han berättat om svårigheterna att ta, ”ett redan perfekt manus”, föra över handlingen till USA och krydda historien med typiska, amerikanska inslag.

Fiaskot med ”Downhill” visar att han gör rätt som tar utmaningen på allvar.


Veckans...

...guldregn: Uppföljaren till monsterrysaren ”A quiet place” är på väg ut. Hollywood räknar med att skräckisen bara i USA under de tre första dagarna ska spela in mer än en halv miljard kronor.

...avhopp: För första gången i filmseriens ”Indiana Jones” 39-åriga historia kommer någon annan än Steven Spielberg att regissera nästkommande del. Tipset är att James Mangold, som nyligen svarade för ”Le Mans – 66”, tar över tyglarna.

...övervakning: Amerikanska myndigheter fruktar att Jeffrey Epsteins öde i fängelset ska upprepas med Harvey Weinstein. Därför står nu den fällde sexbrottslingen och tidigare filmbolagsmogulen under dygnet runt-övervakning på anstalten i New York.