Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam ber om ursäkt – efter kritiken

Klippte om avsnittet – kritiserade inslaget raderat ur podden

Uppdaterad 2018-07-29 | Publicerad 2018-07-21

Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam får hård kritik för ett av sina poddavsnitt, där Pernilla använder n-ordet vid flera tillfällen.

Nu ber duon om ursäkt – och raderar det kritiserade inslaget.

– Det var aldrig vår mening att såra någon. Vi har klampat i klaveret & det ber vi om ursäkt för, skriver Pernilla Wahlgren på Instagram.

Pernilla Wahlgren, 50, och Sofia Wistam, 52, driver podden ”Wahlgren och Wistam” tillsammans.

Nu har duon hamnat i blåsväder. I avsnittet döpt till ”Dinosaurier” förekommer n-ordet. Wahlgren och Wistam pratar om barn som fötts med olika pigment och huruvida det beror på arvet från föräldrarna.

– Får man säga svart man, eller säger man inte färgad eller afro-amerikanskt ursprung, säger Pernilla Wahlgren.

Sofia Wistam, som är tveksam till vad som är rätt eller fel, berättar att de tidigare fått kritik av en lyssnare för att ha sagt att de tycker det är äckligt med män som kan amma.

– Jag bad om ursäkt och sa att vi är dinosaurier som inte alltid hänger med, säger Sofia Wistam i avsnittet.

Ombeds ta bort avsnittet

Avsnittet har fått hård kritik. Lovette Jallow, som driver Instagramkontot Black Vogue, är en av de som uppmärksammat att Pernilla Wahlgren upprepade gånger använder n-ordet, när hon pratar om uttryck som användes förr i tiden. Som exempel återger Pernilla Wahlgren delar ur en gammal intervju där hennes mamma, Christina Schollin, berättar hur det var att spela mot Johnny Nash i en film.

– Förr i tiden visste man ju inte bättre, säger Pernilla Wahlgren i podcasten.

Men det är en problematisk bortförklaring, menar Lovette Jallow.

”Att två vita kvinnor med sina privilegier sitter och diskuterar ämnen som handlar om förlegade klassificering av människor där n-ordet används repeterande gånger, m-ordet (en benämning för mixade människor som härstammar från slavtiderna och som definierar ett barn från en vit (hästen) och svart (åsnan) förälder som mula är nedvärderande. Det enda de bidrar med är exotifiering och avhumanisering av mixade personer baserat på hudton”, skriver hon i ett mejl till Nöjesbladet.

Gör gemensamt uttalande

Nu väljer Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam att svara på kritiken. I ett gemensamt uttalande till Nöjesbladet skriver duon att de fått många reaktioner och även hot efter avsnittet.

”Efter vårt förrförra poddavsnitt har vi blivit attackerade av ett uppmanat drev mot oss på våra instagramkonton, där vi helt felaktigt anklagas för att vara rasister. Detta är så långt från oss man kan komma, då vi dessutom i avsnittet flera gånger påpekar allas lika värde oavsett hudfärg eller läggning. Vi använder n-ordet vid tre tillfällen i ett icke-rasistiskt, i ett historiskt syfte för att påpeka hur outbildade vi svenskar var förr i tiden och under vår uppväxt. Nu har vi blivit upplysta om att man i dag inte får uttala n-ordet alls, vilket vi då inte visste.”

Lovette Jallow:

”Ordet drev är en härskarteknik som används för ofta varenda gång man som offentligt privilegierade personer gör fel och kritiseras. Ingen drevar mot Pernilla, dock har både hon och Sofia ett ansvar som aldrig kommer vara fri från kritik om det drabbar redan marginaliserade grupper i samhället och förvänta sig vår tystnad är en begäran vi inte kan ge i dagens klimat där vi utsätts för våldsam hatbrott, vardagsrasism, kränkande kommentarer i offentliga rum; i all större utsträckning.”

Pernilla och Sofia: ”Vi ber om ursäkt”

I en av Bianca Ingrossos instastorys hörs Pernilla Wahlgren i bakgrunden, där hon diskuterar möjligheten att censurera n-ordet med pipljud. Till Nöjesbladet skriver hon och Wistam att avsnittet kommer få ligga kvar i sin helhet.

På Instagram meddelar de dock att de klippt om avsnittet och raderat det kritiserade inslaget.

”Vad gör man när man trampat i klaveret? Gör om gör rätt! Vi lär oss av våra misstag & har tagit till oss av den konstruktiva kritik vi har fått , & hela det inslaget som av vissa ansågs stötande, är nu bortklippt ur förrförra podden! Det var aldrig vår mening att såra någon. Vi har klampat i klaveret & det ber vi om ursäkt för”, skriver Pernilla Wahlgren på Instagram.

De avhandlar också det som hänt i det nya avsnittet.

”Vi kommer att ta upp detta i vår kommande podd och ber om ursäkt till de som har tagit illa vid sig. Vi kommer dock inte ta bort avsnittet, då det just nu sprids så många lögner och ringar på vattnet av detta hatiska drev mot oss, att vi tycker det är viktigt att folk inte färgas av drevets hets mot oss – utan själva kan gå in och lyssna på vad vi egentligen sa – och i vilket syfte vi sa det.”