Stjärnregissörerna rasar över Serners kvoteringsförslag

Uppdaterad 2018-05-20 | Publicerad 2018-05-19

Årets filmfestival i Cannes har präglats av jämställdhetsfrågor.

På plats var SFI:s vd Anna Serner, som sa till Kulturnyheterna att hon är beredd att vika 100 procent av filmstödet till kvinnliga filmskapare om branschen inte blir mer jämställd.

Nu rasar flera svenska regissörer över förslaget och kallar det bland annat ”ett hot”.

Den prestigefyllda filmfestivalen i Cannes gick av stapeln för 71:a gången förra veckan och avslutas under lördagen.

Ett av årets teman har varit jämställdhet. Filmbranschen skakades rejält av #MeToo-rörelsen som briserade i höstas och under festivalen har bland annat skådespelerskan Cate Blanchett hållit ett tal på ämnet.

Svensk filminstitutets vd Anna Serner var på plats förra veckan, och i en intervju med Kulturnyheterna tog hon upp problemet.

– Om inte vi ser att branschen hjälper oss att nå 50/50 bakom kameran även på de stora budgetarna då kommer vi att öronmärka hela 2020-års marknadsstöd till bara kvinnliga filmskapare, sa hon i SVT.

Men alla inom branschen tar inte emot förslaget med öppna armar. Flera svenska regissörer beskriver Serners förslag som ”enväldigt” och ”ett hot”.

”Inget kvinnoförtryck i den här branschen”

Roy Andersson, regissören bakom bland annat ”En kärlekshistoria” och ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”, menar att jämställdhetsproblemen inom filmindustrin inte är så stora som de framställs, och tycker att förslaget är dåligt.

– Det är inget förtryck av kvinnor i den här branschen. Det är helt fritt fram för kvinnor att göra film också. Anledningarna till att de inte gör det är svårt att svara på, det har väl lite med historia att göra. Vad vi är vana vid.

Andersson menar att kvotering skulle kunna ha en negativ effekt för svensk film.

– Det är inte säkert att de mest kompetenta kommer göra film då. Det kan ge plats åt inkompetenta personer som får ta del av de här pengarna, den risken är stor.

”Ett hot”

Regissören Hannes Holm liknar Serners uttalande vid ett hot och menar att det bara är ett sätt att väcka debatt.

– Hon säger sådär bara för att röra till det lite i det hela. Hon vill skapa en debatt vilket hon också får. Men samtidigt så tänker jag att om man skulle sagt samma sak för tio år sedan så vet jag inte om man hade haft kvar jobbet.

Hannes Holm tror att det bästa sättet att främja jämställdhet på är att belöna istället för att ”bestraffa”.

– Jag tror att hon innerst inne vet att det är ganska krokat. Precis som kulturministern säger så är det bättre att köra med morötter.

Jägarna-regissören Kjell Sundvall säger även han till Nöjesbladet att förslaget känns hotfullt och vänder sig tvärt emot det.

– Det är ju ett hot, att om vi inte gör så då blir det så, då utesluter vi alla män. Det är ett hot och det är inte bra att hotas och tvingas.

”Extremt modigt”

Suzanne Osten, lärare på Dramatiska institutet och regissör bakom bland annat ”Flickan, mamman och demonerna”, är däremot positiv.

– Det är en politisk, taktisk, strategisk provokation. Hon kanske är beredd på att genomföra det. Det vore extremt modigt.

Hade du stått bakom det då?

– Ja, om man vill ha en förändring. Om man vill ha rättviska ska man se till att det blir lika chanser för män och kvinnor. Jag tycker i princip att det är ett bra utspel.

De som menar att kvotering inte är rätt väg att gå, vad vill du säga till dem?

– När man genomför rättvisa på det sättet blir det ett skrik från de som inte har kvar sina privilegier. Vi har så mycket fördomar mot kvinnor, så ja, kvotera då. Det kan vara en väg att gå.

Monica Rolfner, manusförfattare som bland annat skrivit ”Tomten är far till alla barnen”, beskriver förslaget som orättvist.

– Jag tycker att det är orättvist. Jag tycker inte att man gör på det sättet. Om man bara ska välja kvinnliga producenter och manusförfattare är det orättvis mot de unga män som kommer i dag.

Rockbjörnen