27 av 28 bidrag görs av proffsen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-16

”Det är inget fuffens”

Av 3 440 låtar vaskades 28 bidrag fram till Melodifestivalen 2009.

En enda låt kom från allmänheten.

Nöjesbladet har kartlagt låtens väg från not till scen.

Och kan avslöja varför juryn inte lyssnar på alla bidrag.

Gallringen sköts i stället långt tidigare.

Och alla låtar får inte samma chans – de skickas inte ens till SVT i ett första skede.

– Vi är väldigt öppna med hur vi gör och det är inget fuffens, säger juryordföranden Martin Österdahl.

Praxis är att de bidrag som kommer från allmänheten, drygt hälften, skickas ut till förlagen som är medlemmar i Svenska Musikförläggarföreningen, SMFF. Där ingår skivbolagen som ligger i toppen av Nöjesbladets statistik.

– Låtar som är bra kan de då tokslänga för att de kan konkurrera med bidrag de själva skickat in, säger låtskrivaren Henrik Bie.

Går igenom ratade bidrag

Juryordföranden Martin Öster­dahl på SVT förstår problematiken.

– Rent teoretiskt kan de välja bort konkurrenter, men vi lyssnar igenom allt som de ratat. Vi lägger till det extra filtret för att det inte ska kunna vara någon taktikgallring hos förlagen, säger han.

Av dessa bidrag går drygt ett hundratal vidare till juryn – efter förlagens gallring. Skivbolagen som tillhör SMFF däremot skickar stora paket med sina låtar direkt till SVT. De representerar knappt hälften av alla bidrag och tas allihop med i gallringen hos juryn som i år lyssnade på 1?360 låtar. Av dessa kom till exempel i år runt 130 från Lionheart.

– Av de sista topp 116 vi lyssnade på var 13 från allmänhetens hög vilket är ovanligt bra. En kom till slut med vilket är coolt, säger Martin Österdahl.

Överlägset majoriteten av alla bidrag som kommer med i Melodifestivalen kan kopplas till framförallt två skivbolag – Lionheart och Mariann – som i alla år har special­inriktad sig på Melodifestivalen både i låtstil och artister.

De i sin tur har gått i hop med Warner och Universal.

Men vilka som ligger bakom bidragen ska inte vara intressant för juryn. Namnen på låtskrivarna är hemliga tills bidragen som kommit med offentliggörs.

”Det går inte att fuska”

Frilansjournalisten Annika Sund­baum-Melin, 46, satt med i juryn 2005 och 2006.

– Jag var förvånad över hur rätt allt gick till. Det förekommer inget fusk eller mutor. Vi vet aldrig vilken låtskrivare eller bolag som ligger bakom låten så det faller på sin egen orimlighet att några skulle ha en gräddfil. Det går inte att fuska hur gärna man än skulle vilja.

Ser du några problem i att fyra skivbolag som gått samman, och fyra låtskrivare ligger bakom över hälften av alla bidrag?

– Är det så illa? Fy faan, vad jobbigt. Men man ska inte ta det här så blodigt. Om andra fått lyssna skulle de förstå hur mycket skit som skickas in.

De satt med i juryn i år

? Martin Österdahl, 35, programbeställare för Underhållning, Musik och Sport på SVT och juryns ordförande.

? Ella Benno, 18, studerande.

? L-G Alsenius, 50, producent för Svensktoppen och musikproducent för P4 Riks.

? Caroline Johansson, 18, studerande.

? Michael Cederberg, 44, musikredaktör/programledare för SR.

? Bruno Berberes, 44, Head of Delegation för Frankrike under ESC samt artistmanager.

? Thomas Lundin, 34, programledare på YLE samt ESC-kommentator för Finland.

? Pär Björkdahl, 25, studerande.

? Pauline Lundquist, 22, studerande.

? Nathalie Rosenberg, 27, koreograf/dansare.

? Robert Norberg, 38, frilans.

? Filippa Marszalek, 30, make up-artist.

? Anna Nilsson, 33, artist. Var med i Melodifestivalens huskör i våras.

? Christina Sellberg, 32, sångerska/musikalartist.

? Johan Magnusson, 20, frilans.

? Susanne Tellinger, 50, programledare SR.

? Barry Viniker, 29, managing director på esctoday.com.

Så väljs juryn ut

?Tävlingsproducenten Christer Björkman lämnar in en förslags med namn utifrån vissa kriterier.

?Några har själva hört av sig till SVT och visat intresse.

?Några jobbar professionellt med musik men har inte kommersiella intressen i materialet de bedömer.

?Några har valts ut för att de har en internationell synvinkel på låtarna.

?Juryn ska ha en blandad åldersfördelning.

?De ska inte ha någon koppling till ett skivbolag.

ANNONS