Linda Lindorffs molnpanik – 33 000 privata bilder borta

”Man känner sig dum – jag betalar ju”

Uppdaterad 2018-03-23 | Publicerad 2018-03-22

Linda Lindorff råkade krossa sin mobiltelefon.

Nu pågår ett febrilt arbete för att rekonstruera hennes privata bildskatt på 33 000 bilder.

– Jag är väldigt olycklig i hjärtat, säger hon.

Solen sken i går.

Men molnen täckte ändå Linda Lindorffs himmel.

Hon har haft några dagar ledigt men körde i skytteltrafik med barnen mellan hemmet på Lidingö och Kungliga tennishallen för två olika dubbellektioner. Då var olyckan framme.

– Jag kastade mig ur bilen och min mobiltelefon med 33 000 bilder i for i backen med en smäll. Där hade jag haft en spricka sedan tidigare men nu blev det ett fyrverkeri av digitala streck och det som är inuti mobilen blev synligt och då förstår man ju att det inte är bra, säger hon.

”Allt är borta”

Nu fruktar hon att den värdefulla bildskatten försvunnit för gott.

– Den är inte säkerhetskopierad så allt är borta. Om man älskar bilder och fotar mycket som jag är det sinnessjukt att man inte har någon backup. Nu håller jag på och försöker hitta en tekniker som på något magiskt sätt kan hitta ett moln som jag inte visste fanns för att få fram den.

”Jag betalar ju”

Irritationen blir inte mindre av att hon faktiskt lägger pengar på en backuptjänst.

– Man blir på dåligt humör och känner sig dum, varför har jag inte ett moln som fungerar? Jag betalar ju ändå 128 kronor i månaden för nånting som kallas för nåt cloud men där finns det tydligen inga bilder. Det är en sådan irritation.

Nu pågår ett febrilt arbete för att rekonstruera bildbanken.

– Jag har varit runt på Digital inn i stan och suttit i timmar. Nu har jag köpt en ny stor telefon, men inga bilder är överförda och än är jag väldigt olycklig i hjärtat men jag ger inte upp förrän det är fullkomligt kört

Följ ämnen i artikeln