Så blev Jennifer Aniston för gammal – på grund av Apple

HOLLYWOOD. Får en svinbra tv-intervju med Jennifer Aniston.

Men materialet tas som gisslan i två månader.

När det väl släpps är innehållet så utdaterat att det inte längre går att sända.

Långnäsa för mig, såklart. Men också för Apple som bommar rejält när det gäller mediestrategi.

Den 1 november ska företagets nya streamingservice dra igång på allvar.

Förberedelserna har pågått i månader. Redan i somras började pr-maskineriet att rulla snabbare.

Bland de första att hjälpa till med lanseringen var Reese Witherspoon och Jennifer Aniston. De spelar kollegor och konkurrerande tv-ankare i ”The morning show”, serien som Apple står bakom.

I botten ligger en bra story. Att de båda huvudrollerna spelas av två världsberömda kvinnor gör inte saken sämre.

Men i det här fallet saboterades deras välvillighet av arbetsgivaren.

Vi på den här sidan intervjubordet brukar sätta Disney överst på listan när det gäller Hollywood-paranoja. Allt ska liksom kontrolleras in i minsta detalj. Men nu verkar det som om Kalle Ankabolaget får konkurrens på den impopulära listan.

Från början hette det att tv-intervjuerna endast var under embargo en kort tid.

Vad Apple aldrig berättade inför intervjudagen var att det själva skulle sitta på vårt material.

Aktiv på nätet

Först häromdagen släpptes det – med en länk där jag kunde ladda ner min egen intervju.

Problemet var att jag i augusti fokuserat en stor del av tiden på sociala medier. I många år har Aniston vägrat ge sig i kast med det.

I augusti var det likadant.

– Det känns som en extra press och något väldigt tidskrävande. Vem behöver det? sa hon och berättade att hon längtade tillbaka till en tid innan Instagram, Facebook och Twitter.

Extra intressant blev det eftersom Witherspoon tyckte precis tvärt om och är aktiv på nätet.

I tisdags, mindre än två månader efter vårt samtal, gjorde plötsligt Aniston helt om. När den 50-åriga före detta ”Vänner”-stjärnan la upp sin första post blev uppståndelsen så stor att hon kraschade hela appen.

Mindre än ett dygn senare hade hon 8,6 miljoner följare.

Det känns med andra ord inte superhett att visa ett samtal där hon uppmanar youtubekändisar att anlita skådiscoacher i stället för att fokusera på så många följare på nätet som möjligt.

Vi har alltså båda jobbat i onödan.

Saboterade av Apple.